80 000 fans för lakritsprodukt

Hallonlakritsskallen från Bubs Godis har, på drygt ett år, fått över 80 00 fans på Facebook. ”En oväntad fördel med fansidan är att vi får så mycket feedback genom medlemmarnas kommentarer”, säger Ulrik Lindström, produktchef på Bubs Godis. I helgen gästar Hallonlakritsskallen Lakritsfestivalen.

Lakritsfestivalen är en årlig fest för alla lakritsälskare. På Hotel Norrtull, en av Stockholms mest karaktäristiska byggnader, äger 24-25 april årets Lakritsfestivalen rum. Festivalen gästas i år av Hallonlakritsskallen som har fått en egen fansida på facebook. Sidan startades för drygt ett år sedan och idag finns det 83 374 hallonlakritsskallefans.

Familjeföretaget Bubs Godis startade 1992 och tillverkar bland annat Hallonlakritsskallen som är en av de mest ätna godisprodukterna i Sverige. Hallonlakritsskallen ligger på 4:e plats av sålt lösgodis enligt Karamellkungen. Bubs Godis blandar ofta två smaker i samma godis för att överraska tungan. Under flera år har företaget Bubs Godis utsetts till ett så kallat Gasellföretag av affärstidningen Dagens Industri.

Hallonlakritsskallen tillverkas i en högteknologisk fabrik i Torsvik utanför Jönköping och sprids över hela landet. 30 % exporteras också till resten av världen och det finns fans i 20 länder och 19 språk finns representerade.

”Vår närvaro på Facebook är en långsiktig satsning som givetvis kräver tid och engagemang. Men det är själklart fantastiskt kul att få så bra respons och feedback. Fansen är väldigt värdefulla för oss på Bubs”, kommenterar Ulrika Albers, på Bubs reklambyrå Bolt Kommunikation i Jönköping.

Fansidan är en direktkanal till slutkunden, på sidan kan besökarna bland annat titta på film från tillverkningsprocessen, kommentera godiset och tävla om godispriser. Under helgens lakritsfestival på Hotel Norrtull i Stockholm bjuder Bubs Godis festivalbesökarna på sina läckra hallonlakritsskallar.

Kontaktpersoner:
Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0736-42 22 07
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen2010.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Lakritsfestivalen 2010 är förlagt till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se. Tuija är svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar.
Läs mer på www.lakritsfestivalen2010.se & www.hotelnorrtull.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

• zinat pirzadeh
  • bubs godis