Årets finalister i Sveriges Favoritlakrits 2018

Nu är nomineringsperioden av Sveriges Favoritlakrits 2018 över och fem finalister är framröstade. De går nu vidare till finalen som genomförs på årets lakritsfestival på Annexet vid Ericsson Globe den 14-15 april. Där får festivalbesökarna vara smakdomare. Vinnaren presenteras på scenen söndagen den 15 april kl. 15.00.

Årets finalister!

Chokladdoppad lakritsfudge från Chocolatte i Helsingborg. En len lakritsfudge doppad i mörk choklad och toppad med lakrits och havssalt. Lakrits och choklad i perfekt harmoni!

Saltlakritskola från Börslycke Gård i Godegård. Kolan kokas på franskt vis där vi först karamelliserar socker och glukos för att sedan hälla på grädde, smör och lakritspulver. Den kokas sedan till noggrann temperatur för att bli ljuvligt mjuk och lätt att tugga.

Saltlakritskulor från Chokladkompaniet i Stockholm. Krämig saltlakrits i en unikt len mjölkchoklad av hög kvalitet.

Salty från Lakritsfabriken i Ramlösa är Sveriges första glutenfria premiumlakrits då den tillverkas av rismjöl istället för vetemjöl. De försöker använda så mycket naturliga ingredienser som möjligt.

Super Salty Salmiak från Gammelstads Knäck och Karamell är den stora smaken från det lilla kokeriet. Mitt i världsarvet Gammelstads kyrkby tillverkas kola gjord på lokalproducerad grädde och smör. En snudd på extrem sälta trängs med en rund lakritssmak och toner av gammaldags knäck.

• sveriges favoritlakrits

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2017 kom 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Finlands fjärde Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit arrangerades 2017 i Helsingfors och lockade över 9 000 besökare. Arrangör för båda festivalen är lakritsexperten Tuija Räsänen.

2018 firar Lakritsfestivalen i Stockholm sin tionde festival med bokrelease av boken Tio år med Lakritsfestivalen 9 april, festival 14-15 april och lakritskryssning 18-19 oktober.