Alannah Robins gör skulptur av lakrits

Den irländska konstnären Alannah Robins, som av The Guardian blivit rankad som en av de åtta bästa i England att skulpturera kvinnokroppen, arbetar nu med att göra en fullskalig skulptur i lakrits. Hon avtäcker den på Lakritsfestivalen 2015 den 21 mars på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm.

Ett annat av hennes mästerverk – den lekfulla bronsstatyn ”Reflex” – är inte mer än en hand hög. Alannah Robins har inför Lakritsfestivalen 2015 antagit utmaningen att översätta den ursprungliga bronsskulpturen till full naturlig storlek och samtidigt arbeta i ett helt nytt material – lakrits! Alannah Robins är van att arbeta i en mängd olika material, såsom sten, brons, trä, papper och även älgben.

Alannah Robins originalversion av skulpturen Reflex är skapad utifrån en gjuten plastform av ett par dockben och en kantarell. ”Det ska bli riktigt spännande att skapa den (skulpturen) utav lakrits. Det blir en annorlunda process då jag inte ska gjuter den i en form, utan bygger upp den” säger hon. Den stora skulpturen har ett järnskelett för stabilitet, men annars är den helt och hållet gjord av lakrits. Skulpturen kommer att vara en del av utställningen ”Playfulness and the Lack Thereof” tillsammans med de amerikanska konstnärerna Matt Miley och David Eisenhauer och de svenska konstnärerna Lina L. Baker och Patrik Lundell och visas på Lakritsfestivalen 21 och 22 mars.

”Vi är verkligen glada att Alannah Robins skapar något så spektakulärt för festivalen, skulpturen kommer verkligen bli någonting man minna och pratar om. Att ha Alannah Robins och Galleri Duerr på plats där för att prata om processen kommer att bli riktigt kul och intressant” säger Tuija. Konsten har sedan Lakritsfestivalens början för sju år sedan alltid varit en del av den. Lakrits är ett tacksamt material att arbeta med, och dess ikoniska färg, form och kulturarv tycks vara en inspirationskälla för konstnärerna som jobbat med materialet.

För att skapa skulpturen behövs lakrits, och mycket av det. Scandi Candy har sponsrat projektet med lakrits. Har man vägarna förbi i Vasastan kan man kika in genom fönstret på aletljé Detroit på Roslagsgatan 21 för att få en förhandstitt på skultskulpturen, berättar Lotte Johansson, medarbetare på Galleri Duerr.

Galleri Duerr
Galleri Duerr satsar särkilt på upcoming artists av hög kvalité och kvinnliga förebilder. De blandar olika konstarter och tänker gärna utanför boxen. Genom deras pop-up-gallery utställningar tillgängliggör dem den samtida konsten och hittar gärna nya spännande samarbeten, som på Lakritsfestivalen.

Var med och bidrag till Alannah Robins projekt
Alannah Robins arbete finns på hemsidan Kickstarter och är så kallat crowdfunded, vilket är ett nytt spännande sätt att finansiera kreativa projekt på. Mer information om kan läsa mer om Alannah Robins arbete och hur det går till här:

Varmt välkomna till Lakritsfestivalen 2015!

-------------------------------------------------------------------------------------------

Pressackreditering
Välkommen att ackreditera dig som press till Lakritsfestivalen 21-22 mars 2015 genom att maila till info@lakritsfestivalen.se. Även aktiva och lakritsintresserade bloggare är välkomna att pressackreditera sig.

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen,

08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen,

0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2015 (sjunde festivalåret) äger rum 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Biljettlänk till båda dagarna: http://www.axs.com/se/series/1193/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk lördag 21 mars: http://www.axs.com/se/events/256254/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk söndag 22 mars: http://www.axs.com/se/events/256255/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget butik i Stockholm och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• lakritskonst
  • konst