Bakad choklad med lakritsmaräng, vit choklad- och kaffekrisp - Festivalrecept med utvalt vin

Efterrätten är framtaget av Lakritsfestivalens festivalkockar 2015, Gunnar Frykfors och Douglas Spiik. Inför årets festival har de tagit fram en trerättersmeny med lakrits i fokus som går att avnjutas vid bordsbokning på Lakritsfestivalen 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe, rätter till festivalcaféet och en lakritsmatlagningskurs.

Den bakade chokladen med lakritsmaräng fullbordar i årets trerättersmeny. Fondbergs vinexpert Thomas Östlund har matchat efterrätten med den spanska dessertvinet Dulce Monastrell, Spanien, art. nr. 8412. Här är länken till bordsbokningen: www.timecenter.com/lakritsfestivalen och nedan följer receptet.

Bakad choklad, lakritsmaräng, vit choklad- och kaffekrisp

4 portioner
Ingredienser

Chokladfondant
225 gram mörk Vahlronachoklad
225 gram smör
4 ägg
4 äggulor
70 gram strösocker
35 gram vetemjöl

Hacka chokladen smått och skär smöret i tärningar lägg i en bunke och smält ihop i ett vattenbad på spisen. Vispa ägg, äggulor och socker poröst, häll sedan ner choklad blandningen i ägg smeten. Sikta ner mjölet och låt smeten vila 20 minuter i kylen. Fyll sedan önskad smörad & sockrad portionsform, baka i 5-8 minuter i ugn på 220 grader.

Lakritsmaräng
10 gram äggviteprotein*
70 gram vatten
30 gram lakritspaste eller sirap
200 gram socker
10 gram lakritsgranulat

Vispa äggviteprotein, vatten och lakritssirapen tillsammans med hälften av sockret till en luftig maräng. Tillsätt sedan resten av sockret och vispa tills marängen blir fast igen. Vänd till sist ner lakritsgranulatet. Torka i ett torkskåp på 56 grader i 2 timmar, alternativt i ugn på 70 grader i ca 3 timmar.

Vitchoklad- och kaffekrisp
50gram vit vahlronachoklad
Maltosec*
Frystorkat kaffe

Smält chokladen i en bunke i ett vattenbad, tillsätt maltosec tills det blir snö liknande pulver, smaka upp med kaffepulver efter önskad smak, frys sedan i några minuter.

Låt det väl smaka!

*Äggviteprotein kallas även Albumin. Maltosec benämns också som tapiokastärkelse. Båda produkterna finns till försäljning hos till exempel Werners gourmetservice.

• vin
  • vin till lakrits