David Laturnus är Lakritsfestivalens festivalkock 2013

Sushi med lakrits och lakritsglacerad fläsknacke på koreanskt vis kommer att serveras på årets lakritsfestival, 20-21 april på Annexet. Festivalkock 2013 är David Laturnus, en visuellt driven matkonstnär, van med högt tempo och stora utmaningar. Uppgiften att skapa rätter med lakrits har han tagit på största allvar och årets meny andas matkärlek.

Sedan 2011 har Lakritsfestivalen varje år haft en särskild festivalkock. I år har David Laturnus fått äran att designa ett par rätter som på ett sofistikerat och nytänkande sätt använder lakrits som ingrediens. "Lakrits är en spännande smaksättare i mat då den tar bort bittra smaker och förstärker andra utan att direkt ge maten smak av lakrits", säger Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör.

David Laturnus är uppväxt utanför Vancouver i Kanada. Staden har en stark koppling till Asien och det asiatiska köket ligger honom varmt om hjärtat. Hans bakgrund som kökschef är gedigen. Innan sina hittills sex år hos Stureplansgruppen Arena Catering har han bland annat varit på Operakällan, Clarion Hotell och Stallmästargården. Stureplansgruppen Arena Catering ansvarar för mat- och dryckesserveringen på Stockholm Globe Arenas.

"Mat ska passa situationen, hamburgare kan vara lika lyxig som hummer i rätt sammanhang" säger David Laturnus om sin matfilosofi. Han gillar lakrits som smakkomponent men har inte använt lakrits i matlagning tidigare. Det har därför varit en utmaning som krävt stor experimentlusta, men som har gett gott resultat.

Första rätten är en laxsushi, lakritsrökt makiroll och rimmad nigii med en sallad på shiitake och fänkål samt lakritssoja. Den andra rätten är en lakritsglacerad fläsknacke på koreanskt vis, Bo Ssäm, med salladslökspannkaka, gemsallad, husets kimchi, Srirachi, sojamarinerade shiitake och lakritssojadipp. En del av tillagning kommer ske i det öppna festivalköket. Lakritsrätterna kommer att serveras under Lakritsfestivalen 2013 och på pressvisningen med lakritsbuffé fredagen den 19 april.
_____________________________________________________

Pressackreditering och anmälan till pressvisning med lakritsbuffé
Ackreditera er som press till Lakritsfestivalen 20-21 april genom att maila till info@lakritsfestivalen.se. Begränsat antal platser för bloggare.

Lakritsfestivalens pressvisning med lakritsbuffé äger rum fredagen den 19 april mellan kl.14-16 på Annexet. Anmälan till pressvisningen görs till info@lakritsfestivalen.se. Begränsat antal platser för bloggare.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Det femte festivalåret, Lakritsfestivalen 2013 hålls på Annexet vid Ericsson Globe lördag 20 april 2012 kl. 10-19 och söndag 21 april kl. 11-18.

Entré: 95 kr/person och dag, barn under 10 år gratis i målsmans sällskap.

Biljetter www.ticnet.se/event/lakritsfestivalen-biljetter/240015 och biljetter ihop med lakrits www.chokladolakrits.se/biljett-till-lakritsfestivalen.Läs mer www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen eller twitter.com/Lakritsfestival.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfabriken i Ramlösa - huvudsponsor för Lakritsfestivalen 2013
Lakritsfabriken i Ramlösa producerar Sveriges första premiumlakrits. Alla ingredienser är helt naturliga och man använder rismjöl i stället för vetemjöl, vilket även gör produkten glutenfri. Lakritsfabrikens första premiumlakrits lanserades under Lakritsfestivalen 2011. Till Lakritsfestivalen 2012 gjorde Lakritsfabriken världens längsta lakrits på 519 meter som nu blivit godkänt av Guinness World Records. Företaget ingår i ScandChoco. Läs mer på www.lakritsfabriken.se.

Stureplansgruppen Arena Catering
Stureplansgruppen Arena Catering ansvarar för mat- och dryckesserveringen på Stockholm Globe Arenas och ingår i Stureplansgruppen, Sveriges största nöjeskoncern. Läs mer på www.stureplansgruppen.se.

Annexet vid Ericsson Globe
Annexet ligger i direkt anslutning till nationalarenan Ericsson Globe på en yta om 3000 kvm och är en del av Skandinaviens största evenemangsområde. Varje år besöker 1,5 miljoner människor Stockholm Globe Arenas. Företaget är en del av AEG Facilities - ett internationellt företag med världsomspännande nätverk av arenor. Läs mer på www.globearenas.se.

• kultur
  • annexet