Stort internationellt intresse för Lakritsfestivalens tioårsjubileum

Tioårsfirandet av Lakritsfestivalen – Sveriges årliga lakritsfest – pågår under hela 2018 med lakritskryssning och boklansering. Under helgens festival vanns Sveriges Favoritlakrits 2018 av Super Salty Salmiak från Gammelstads Karamellen. Utmärkelsen Bästa Montern 2018 togs hem av Nammi Godis.

När Lakritsfestivalen för tionde gången arrangerades i Stockholm 14-15 april på Annexet vid Ericsson Globe var intresset från utländsk media rekordstort. Tv-team från både Dubai och Indien besökte firandet, likaså tjeckisk radio.

”Det blev den finaste festivalen med 9 000 glada och mycket nöjda besökare”, berättar Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. ”Årets utställare kom från Sverige, Finland, Danmark, Island, Holland och Spanien.”

Välgörenhetsauktionen av Mia Stolpes jubileumstavla i samarbete med Lakritsfabriken i Ramlösa gav 5 200 kronor. De går oavkortat till hjälporganisationen Hand in Hand. Ballongmagi som besöker svårt sjuka barn på sjukhus, samlade under festivalen in nästan 12 000 kr genom att sälja ballongfigurer.

”Vi vill gratulera våra vinnare, Gammelstads Karamellen som för andra året vann Sveriges Favoritlakrits med sin Super Salty Salmiak-kola och Nammi Godis som tog hem utmärkelsen Bästa Montern 2018”, säger Tuija Räsänen.

Under året fortsätter tioårsfirandet med lanseringen av Tuija Räsänens bok Tio år med Lakritsfestivalen och med Lakritsbåten, en lakritskryssning med Viking Cinderella 18-19 oktober. På Lakritsbåten blir det lakritsprovning med Elisabeth Johansson, lakritsquizz, workshops, lakritsinspirerad trerättersmeny och en lakritsmässa på hemresan med flera av festivalens utställare.

• tioårsjubileum

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2018 kom 9 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe.

Finlands fjärde Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit arrangerades 2017 i Helsingfors och lockade också 9 000 besökare. Arrangör för båda festivalen är lakritsexperten Tuija Räsänen.

2018 firar Lakritsfestivalen i Stockholm sin tionde festival med bokrelease av boken Tio år med Lakritsfestivalen 9 april, festival 14-15 april och lakritskryssning med Viking Cinderella 18-19 oktober.