Stort intresse inför Lakrits- och Salmiakfestivalen i Helsingfors

Är lakrits störst i Finland eller Sverige? 14-15 november är det dags att hylla lakritsen för andra året med en festival i Helsingfors. ”Vi har märkt att festivalen verkligen är efterlängtad”, säger Tuija Räsänen som arrangerar lakritsfestivalerna i Sverige och Finland. Festivalen i Stockholm besöktes i år av 11 000 entusiaster.

Sedan 2009 finns en årlig festival som hyllar lakrits i Sverige och förra året var det premiär för en festival även i Finland. 14-15 november är det återigen dags för Lakrits- och Salmiakfestivalen i Helsingfors. Den äger rum på Wanha Satama på Skatudden i Helsingfors och är i år förlängt till två dagar. För andra året är Fazer huvudsponsor för festivalen.

”Det är verkligen spännande nu inför andra året, att se hur festivalen i Helsingfors kommer att utvecklas”, säger festivalarrangören Tuija Räsänen. ”Roligt är också att vi har flera nya finska och utländska utställare och att biljettbokningen kom igång direkt när vi släppte förköpsbiljetterna i början av september.”

På festivalen kan festivalbesökarna prova många nyheter, besöka utställningar, delta i provningar, tävlingar och aktiviteter. Nyhet för i år är en lakritsprovning med vin som Fazer kommer att vara värd för. De anordnar även workshops där besökarna kommer få vara med och testa olika förslag på nya produkter. Målet med festivalen är att förmedla lakritsglädje, gemenskap och kunskap. Extra fokus i år får lakrits som smaksättare i mat och bakning.

“Vi var nöjda med den första Lakritsfestivalen i Finland. En hel del folk hade hittat fram och var nöjda med festivalen och dess utbud”, berättar Jean Karavokyros, ägare och VD på Halva. De har flera nyheter som de kommer att presentera under festivalen. Även i år kommer Halva att anordna den mycket populära konstworkshopen där deltagarna får skapa konstverk med lakrits.

Mycket händer på lakritsmarkanden i norra Europa just nu. Fazer lanserar under hösten en ny serie med premiumlakrits i stilren design. Danska Lakrids by Johan Bülow öppnar ett större antal popup-butiker i Tyskland. Festivalerna är ett utmärkt tillfälle för producenter och återförsäljare att möta slutkunden. Det är samtidigt viktiga mötesplatser för en allt större bransch.

Läs mer på www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit och www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/lakritsfestival, www.instagram.com/lakritsfestivalen.

Om huvudsponsorn Fazer
Huvudsponsor för Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit i Helsingfors är Fazer. Fazer har tillverkat lakrits sedan 1920-talet och än i dag tillverkas alla Fazers salmiak- och lakritsprodukter i Finland. Fazer är marknadsledande inom salmiakprodukter. Till finländarnas favoritprodukter hör bland annat Pantteri, Tyrkisk Peber, Supersalmiakki och Fazer Salmiakki Mix.

Kontaktperson på Fazer är Liisa Eerola, +358 4 47 108 860, liisa.eerola@fazer.com.
Läs mer www.fazer.fi/lakritsi.

• lakritsifestivaalit
  • helsingfors
  • fazer
  • finland

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och i år kom 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Nu är det dags för Finlands andra Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit den 14-15 november på Wanha Satama, Skatudden i Helsingfors. Första året lockade festivalen 1500 besökare under en dag.