Lammhults lanserar Cajal fåtölj & soffa

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 10:30 CET

I sin nya serie Cajal, som under Stockholm Furniture Fair lanseras av designföretaget Lammhults Möbel, tolkar formgivaren Gunilla Allard in stram och strikt nutid i klassisk tappning.

Gunilla Allard säger: "Min process startade med den lilla soffan. En liten och nätt soffa med en synlig rörkonstruktion som löper runt ryggen som ett pennstreck, eller varför inte ett kajalstreck?"

Cajal har, med den välkända siluetten genom rundningen bakifrån samt den extra komfort som uppnås genom svankstödet i ryggen, ett tydligt släktskap med Gunilla Allards framgångsrika stolsserie Comet. Ryggens baksida är rytmiskt indelad med söm- mar som ger ytterligare karaktär. Bakbenen bildar två karakteristiska siluetter som stöttar ryggen och avslutas med en mjukt formad bricka som fot.

Cajal finns som fåtölj och en mindre eller en lite generösare soffa. Genom de två olika varianterna på soffan skapar Gunilla Allard en mångfald av användningsområden. Tillsammans med fåtöljen kan den mindre eller större soffan hitta sin plats såväl på kontoret, i restaurangen, i väntrummet eller i hemmiljön.

Cajal bjuder på oändliga variationsmöjligheter genom val av färg/material. Klädseln, i tyg eller skinn, kan göras homogen eller kombineras med avvikande färg på sits eller rygg. Stålrörsstativet finns både i lack och i krom, produkten kan på så sätt få helt olika uttryck. Från lite stramare, i exempelvis krom och läder, till ett mjukare uttryck med ett vackert tyg i kombination med lackerat stativ i avvikande färg.

Sittskalet framställs genom fusionsgjutning vilken möjliggör precisa tredimensionella former. Att den tunna kanten rundar stålröret i ryggens övre del är enbart möjligt att lösa genom denna teknik. Två gjutningar görs i samma form, den inre är mjuk och står för komforten, den yttre är hård och står för stabiliteten och det precisa uttrycket.

Den mindre soffan är 140 cm lång med en sitthöjd på 45 cm, medan den större, lite mer generösa soffan, 200 cm lång, bjuder en sitthöjd på 42 cm. Fåtöljen har en bredd på 62 cm och sitthöjden är 45 cm.

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Andreas Störiko och Andreas Farkas.