Lammhults designmöbler i Gunnar Asplunds rådhus

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 10:45 CEST

Lammhults Möbel AB är stolt leverantör av möbler till Göteborgs Rådhus, ritat av arkitekten Gunnar Asplund 1936 och som efter ett omfattande renoveringsarbete från och med 2014 får ett nytt användningsområde i form av Göteborgs Stadshus.

Göteborgs Rådhus består av två delar, en äldre del med anor från 1600-talet och en tillbyggnad från 1936, ritad av arkitekten Gunnar Asplund. Tillbyggnaden är ett av Asplunds främsta verk och är känt och uppskattat över hela världen. Göteborgs Tingsrätt har haft en obruten verksamhet i huset till 2010 då man flyttade ut ur lokalerna. Efter ett omfattande renoveringsarbete får huset från och med 2014 ett nytt användningsområde som Göteborgs Stadshus.

GAJD arkitekter har haft ett komplett uppdrag för ombyggnaden, från förstudie och projektering till inredning. Caroline Losman, ansvarig inredningsarkitekt för projektet, berättar:

”Byggnadsstilen kan beskrivas som modernistisk. Byggnaden är tydligt förankrad både i sin tid och i sitt sammanhang på Gustaf Adolfs Torg. Exteriör och interiör är genomritade i varje detalj. esultatet blir ett konstverk i sig, där ljus, material och inredning samverkar till en helhet. När Asplund ritade inredningen till Rådhuset lade han ner lika stor omsorg på möblerna som på själva huset. Stolar och bord till sessionssalar, rådhushallen, kontor och lunchrum är specialritade. Inredningen är en stor del av husets karaktär och bidrar i högsta grad till förståelsen av den ursprungliga användningen och gestaltningen. Många av möblerna finns bevarade i huset och har i samband med ombyggnaden 2014 renoverats med varsam hand. De äldre möblerna har kompletterats med ny inredning, främst i
konferensrum och publika ytor.”

Till det prestigefulla projektet har Lammhults genom inredningsföretaget Input Interiör levererat en rad produkter ur kollektionen, bl a Addit modulsoffa och Add bord av Anya Sebton, Comet och Cortina konferensstolar av Gunilla Allard samt Archal och Atlas konferensstolar av Johannes Foersom /Peter Hiort-Lorenzen.

Caroline Losman, förklarar vidare:

”Ambitionen med den nya inredningen har varit att skapa nya ändamålsenliga mötes- och konferenslokaler. Det har också varit viktigt att påvisa att möblerna ger nya funktioner och att de formmässigt är tydliga tillägg. Asplunds smäckra design har varit vägledande vid valet av den nya inredningen som i form och detaljrikedom ger ett modernt och samtidigt tidlöst uttryck”.

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton och Andreas Farkas.