Lammhults fortsätter att satsa på exporten, ställer ut på Workspace Expo i Paris.

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 08:40 CEST

Carousel kamrstolar & S18 bord

Designföretaget Lammhults kommer för första gången att ställa ut på Workspace Expo i Paris, 10-12 april. En blandning av produkter nya för i år och produkter från det befintliga sortimentet kommer att visas upp.

Lammhults är ett väletablerat designföretag på den skandinaviska marknaden och strävar efter att ytterligare öka medvetenheten kring företagets högkvalitativa och tidlösa produkter på den internationella arenan. Ett steg för att öka exportförsäljningen är att förutom att ställa ut på de internationellt erkända möbelmässorna i Milano, Stockholm och Köln, även ställa ut i större utsträckning på lokala mässor för att möta kunderna på sin egna hemmamarknad.

Bland andra lokala mässor har Lammhults tidigare ställt ut på mässor i London, Köpenhamn, Rotterdam, Shanghai, New York etc. Workspace Expo mässan i Paris är ny för Lammhults men företaget har varit aktivt på den franska marknaden i över 30 års tid och samarbetat med samma agentur i flera generationer.

Ulrika Johansson Ståhl, VD på Lammhults säger: "Lammhults har en stark ambition att växa ytterligare på våra exportmarknader. Vi har en stor styrka i vår nuvarande kollektion och har märkt ett ökat intresse för både vårt varumärke och våra produkter på flera marknader. Frankrike är en fokusmarknad som vi varit närvarande på i decennier. För att kunna bibehålla och stärka medvetenheten om vårt varumärke ser vi vikten av att utöver de internationella bransch-mässorna som tex Möbelmässan i Milano, medverka på lokala mässor och aktiviteter. Vi kommer närmre den aktuella marknaden och får en bättre förståelse för affärsklimatet och kan möta kunder och köpare på hemmaplan. Vi ser fram emot några intressanta och givande dagar i Paris."

På mässan kommer Lammhults att ställa ut tillsammans med systerföretaget Abstracta och produktmixen som visas blir en blandning av årets nyheter tillsammans med några storsäljare och några klassiker. Produktnyhet för året är konferensstolen Carousel av formgivaren Gunilla Allard. Carousel erbjuder maximal komfort i ett reducerat format. Den helklädda skalstolen är utrustad med en 360 ° komfortgunga som ger sittskalet rörelse i flera riktningar vilket skapar en mycket mjuk, följsam och flexibel rörelse för användaren. Tilläggas kan att Gunilla i år firar 30 år som framgångsrik formgivare för Lammhults. Långsiktiga samarbeten som detta är något som är viktigt för Lammhults, dels för att hålla en tydlig linje i sortimentets uttryck men även då den långsiktiga relationen skapar ett ömsesidigt förtroende i designprocessen.

Bland andra Lammhultsprodukter kommer följande produkter att visas i Paris:

Attach bord
Attach, formgivet av Troels Grum Schwensen, lanserades på möbelmässan i Stockholm i februari 2016 och inom ett år mottog det hela 4 designpriser: IDA Design Award, European Aluminium Award, Design S samt
IF DESIGN AWARD 2017!

Attach bordsserie erbjuder nästan ändlösa möjligheter vad gäller storlek, form och utseende. Genom att endast använda ett fåtal komponenter erbjuder Lammhults ett massproducerat men likväl unikt bord som fritt kan anpassas till det givna rummet och miljön.
Attach bordsstativ består av sarg och ben i återvunnet aluminium. Till denna enkla konstruktion matchas bordsskivor i fler olika material i nästan alla format. De vanligaste bordsformaten rektangulärt, kvadratiskt och runt kan levereras i exakt storlek efter kundens önskemål. På centimetern.

Benen som fästs under bordssargen behöver varken skruvas, träs eller vridas på. Man fäster det bara vid sargen med ett enkelt handgrepp och därefter låser benet fast sig självt med hjälp av tyngdkraften när bordet belastas. Därav namnet Attach.

Penne stolsserie
Penne, formgiven av Julia Läufer & Marcus Keichel, lanserades i oktober 2016 och är världens första stol med ben av formpressade trärör. Med sits och rygg i antingen polypropylen eller en träversion i ask, valnöt eller ek är valmöjligheterna och användningsområdena stora. Aluminiumstativet i kombination med sits och rygg av polypropylen möjliggör även utomhusbruk.
Penne har sitt signum både i innovation och estetik och visar på komplexiteten i att skapa det enkla. En väl genomtänkt, lätt stol, som klarar tuffa miljöer. Stolen monteras enkelt ihop med skruvar vilket gör det enkelt att ta isär möbeln för återvinning eller vid byte av kompententer.
Penne blev prisbelönt med Red Dot Award: Product Design 2017 för versionen med stativ av trärör.

Add stol- och barstolsserie
Add serien, formgiven av Anya Sebton, består av flera olika versioner, Add, Add Move & Add Work stolar samt pallar och barstolar. Add-serien utgör en perfekt balans mellan design och funktion, och den naturliga vinkeln ger sitsen en idealisk ergonomisk position. Bättre cirkulation ger ökad syreupptagningsförmåga, som i sin tur förbättrar koncentrationen. Add pall tilldelades German Design Award, 2017.

Archal
stolserie
Archal stolserie, formgiven av Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen, finns med rygg i tre olika höjder, och erbjuds som en enkel trästol till en klädd version, som en stol på 4 ben till en höj- och sänkbar variant med 5-fots snurrstativ på hjul, med eller utan armledare - stolen erbjuder alla möjligheter.
Den breda valmöjligheten gör Archal lämplig för nästan alla miljöer, som en besöksstol, en kontorsstol, i en hörsal, ett konferensrum, för styrelserummet osv. Självklart lämpar sig stolen även i hemmiljö.
Det aluminium som används i Archal är återvunnet till 99,9% och materialet gjuts och tillhandahålls inom en radie av 100 km från fabriken i Lammhult. Ett stativ motsvarar ca 350 aluminiumburkar (33 cl).

FÖR MER INFORMATION OM LAMMHULTS ELLER BILDER, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Carolina Ericsson, Marknadskommunikationsansvarig, +46 472 26 95 29 eller cer@lammhults.se
Ulrika Johansson-Ståhl, VD, +46 708 83 87 75 eller ujs@lammhults.se

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Troels Grum-Schwensen samt Julia Läufer & Marcus Keichel