Lammhults framgångsrika stol Archal nu Svanen-märkt

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 14:10 CET

Stolen Archal, formgiven av danskarna Johannes Foersom och Peter Hiort-Lorenzen, har blivit Svanen-märkt. Ur den stora Archal-familjen har man valt att börja med märkning av stol och karmstol, 4 ben, med träskal och underrede i polerat aluminium. Träskalet finns i ask, ek, fineline och wenge, med klarlack eller vitbets att välja mellan.

Svanen är en av de främsta miljömärkningarna i världen. Märkningen betydera att produkten klarat hårda miljö- och klimatkrav. Kraven skärps kontinuerligt. Det betyder att produkter märkta med Svanen blir bättre och bättre ur miljösynpunkt.

”Vår plan är nu att gå vidare med ytterligare varianter i Archal-familjen men även andra produkter i Lammhults sortiment. Vi väljer att i första hand fokusera på volymprodukter för största möjliga hänsynstagande till miljön”, säger Lars Bülow, Lammhults VD.

Med stativ i återvunnet aluminium är stolsserien Archal banbrytande för Lammhults. Formgivarna själva berättar att de ville utmana Lammhults befintliga kollektion genom att tillföra en stol framtagen genom en helt ny teknik, eftersom Lammhults tidigare i huvudsak producerat möbler med stativ i stålrör. Aluminium är inte bara ett nytt material för Lammhults, det är också ett intressant material ur miljöhänseende – det är ett av de få material som kan återvinnas ett oändligt antal gånger.Det aluminium som används till stolen Archal är återvunnet till 99,9% och kommer från leverantörer inom 10 mil från Lammhult. Aluminiumdelarna till en Archal karmstol motsvarar materialet från exempelvis ca 350 aluminiumburkar.

Archal stolsserie, som lanserades 2011, består idag av en hel kollektion stolar, alltifrån trästolen, som nu är miljömärkt, till ett flertal olika stoppade varianter och med olika varianter på underreden. Den stora spännvidden i stolens utföranden och varianter gör Archalserien lämplig för i princip vilken miljö som helst, som besöksstol, kontorsstol, i en hörsal eller i konferensrummet.

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Andreas Störiko och Andreas Farkas.