Lammhults lanserar bordsserien S18

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2018 08:02 CET

Som en hyllning till Lammhults framgångsrika och klassiska S70 serie från sent 60-tal har formgivare Anya Sebton valt att använda överdimensionerade stålrör och leka med färgsättningen i sin nya bordsserie - S18. Med flera olika former och material på bordsskivorna, olika höjder och stativ i krom eller 30 olika pulverlacksfärger vill Anya ge användaren möjlighet att själv leka fram det bord som är bäst lämpat för dennes behov.

Lekfull, ren och tydlig funktionell design var Anyas ledord i skapandet av S18 där hennes kännetecken grafiskt ren
formgivning tydligt framgår. Proportionerna och mötena mellan material och dimensioner ger bordet en balanserad design. De kraftigt vinklade A-benen skapar en tydlig karaktär till S18 och stödstaget mellan stativ och skiva bildar utöver sin praktiska funktion en fin detalj. Staget har en innovativ lösning i form av en kulled för att kunna anpassas till olika vinklar som följer vid olika höjder på bordet.

Anya Sebton förklarar: ”För mig är det viktigt att designen av detta bord ska kunna fungera i alla rum, detta är ett bord för olika typer av mötesplatser. Det kan vara både i formella och informella sammanhang. Idag äger möten rum inte bara i dedikerade mötesrum utan även t.ex. i fikarummet och hotellobbyn. S18 ska vara ett mötesbord som passar i alla miljöer

Bordssargen i strängsprutad återvunnen aluminium och fungerar som en sambandscentral där funktioner för kopplingsben och sladdkåpa integrerats. Sladdkåpan är tillverkad av formpressad filt som ger en viss akustikdämpning till bordet. S18 kommer i 3 höjder 74, 90, 110 och med bordsskivor i direktlaminat, högtryckslaminat, anti-fingeravtryckslaminat PerfectSense matt och i linoleum.

Anya har tillsammans med Lammhults studerat fram ett optimalt system för bordskivor för att kunna fylla olika
behov på marknaden. Detta i kombination med en tydlig identitet ger bordet en egen position på marknaden.

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Troels Grum-Schwensen samt Julia Läufer & Marcus Keichel