LAMMHULTS LANSERAR NY OCH PRISBELÖNT DESIGN PÅ ORGATEC I KÖLN 25-29 OKTOBER 2016

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 15:35 CEST

Penne stol, design Läufer&Keichel

Orgatec i Köln är världens ledande fackmässa inom kontor och andra arbetsmiljöer. Svenska designföretaget Lammhults har funnits representerat i många år och ställer ut i en av de uttalade designhallarna, 10.2, tillsammans med flera av branschens främsta, internationella varumärken.

Lammhults lanserar en helt ny produkt, stolen Penne, formgiven av den tyska designduon Julia Läufer och Marcus Keichel. Penne är världens första stol gjord med ben i formpressade trärör. Penne kännetecknas av både materialinnovation och estetik. Hantverk och teknologi möts i ett unikt koncept. Tack vare att benen är tillverkade i fanér-rör, “LignoTUBE”, är Penne lättare i vikt men lika stark som en vanlig trästol.

Lammhults presenterar också årets nyheter från Stockholm Furniture Fair och Salone del Mobile i Milano. En av nyheterna är det prisbelönta bordet Attach. Bordsserien, formgiven av Troels Grum-Schwensen, vann Guld i International Design Awards i juni i år. Attach är också nominerat i Design S, German Design Award och European Aluminium Award. Andra nyheter är Aperi fåtölj och soffa, den första produkten för Lammhults av tyskarna Läufer/Keichel. Aperi är även den nominerad i German Design Award, liksom Add stol av Anya Sebton. Såväl Anya Sebton som Gunilla Allard och Foersom/Hiort-Lorenzen visar sina nyheter/produktutvecklingar från årets kollektion.

Cecilia Hallberg, VD för Lammhults: ”Lammhults har varit verksamma i Tyskland i över 30 år och har deltagit otaliga gånger på Orgatec-mässan i Köln. I år hoppas vi på extra mycket uppmärksamhet då vi presenterar flera helt nya designsamarbeten, inte minst den tyska design-duon Läufer & Keichel. Ytterligare nytt för i år är samarbetet med danske Troels Grum-Schwensen. Till våra befintliga och mycket betydelsefulla formgivare har vi nu adderat några nya samarbeten för att bredda vår kollektion och våra möjligheter att nå nya kunder.”