Lammhults på Stockholm Furniture Fair 2016

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2016 09:00 CET

PRESSVISNING tisdag den 9 februari 2016 KL. 11.15
Hall B, monter 06:11

På årets möbelmässa visar Lammhults nyheter från såväl befintliga formgivare som helt nya designsamarbeten. Dessutom berättar man om fortsättningen på studentprojektet X-WORKS 2.0.

I den designstrategi som grundlades 2012 fastställde Lammhults några viktiga steg för det fortsatta designarbetet.
- att förstärka befintliga samarbeten
- att påbörja samarbeten med internationella designer
- att genomföra studentprojekt X-WORKS 2.0

”Allt för att kunna erbjuda de optimala lösningarna för dagens och morgondagens olika typer av mötesplatser”, säger Cecilia Hallberg, VD på Lammhults.

Nya, internationella designsamarbeten:
För snart två år sedan påbörjades projekt med tyska formgivarduon Marcus Keichel och Julia Läufer, baserade med designstudio i Berlin. Keichel och Läufer presenterar nu sin första möbel för Lammhults – fåtölj och soffa Aperi, som adresserar de moderna kontoren där kraven på hemliknande miljöer växer sig allt starkare. Den prisbelönta formgivarduon här även ritat årets monter för Lammhults.

Ytterligare en ny formgivare för Lammhults är Troels Grum-Schwensen, verksam i Köpenhamn. I decennier har Troels Grum-Schwensen genom sitt nytänkande utforskat och arbetat fram innovativa möbelkonstruktioner. I ett ambitiöst samarbete med Lammhults kan nu Grum-Schwensen presentera bordet Attach, ett bordssystem där tyngkraften gör jobbet och låser eller stabiliserar konstruktionen.

Långsiktiga samarbeten:
Till årets möbelmässa i Älvsjö har långsiktiga samarbetspartners som Anya Sebton, Gunilla Allard och Peter Hiort-Lorenzen alla nyheter att presentera. Anya Sebton visar bland annat en organisk modulmöbel som kan byggas oändligt och anpassar till alla rum, samt nya versioner av sin pall Add. Gunilla Allard har vidareutvecklat sin framgångsrika stolsserie Comet och bjuder nu på en extra lyxig variant – Comet XL. Foersom-Hiort-Lorenzen har satt härliga nya färger på plaststolen Grade, som nu också kommer helklädd.

Studentprojektet X-WORKS 2.0
Våren 2014 påbörjades studentprojekt X-WORKS 2.0 i syfte att knyta den yngre generationens designkompetenser till sig. Projektet presenterades på Stockholm Furniture Fair då 26 studenter från tre skolor, Beckmans Designhögskola, Carl Malmsten Furniture Studies och Bergen Kunst- og Designhögskole, visade vad de skissat fram med vägledning från Lammhults. Fram till årets möbelmässa har fem av dessa studenter fått ta sina projekt vidare och kommer att finnas representerade i Lammhults monter. Studenterna är: Therese Hallberg, Julia Prytz, Andres Nilson, Tuva Tjugen Rivedal och Vilde Öritsland Hougen.

Välkommen till vår monter – Hall B, monter 06:11