Lammhults presenterar Aperi – ett mjukt välkomnande på det moderna kontoret

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 16:00 CET

I ett nytt samarbete presenterar Lammhults fåtöljen och soffan Aperi av de tyska formgivarna Julia Läufer och Marcus Keichel. Denna sittgrupp passar i det moderna kontoret, där möjligheten att sitta bekvämt har blivit ett uppskattat måste. Det dynamiska kontoret blir undan för undan lika bekvämt som hemmet, medan hemmet ofta används som kontor. Livsstil innebär nu arbetsstil, och Aperi utgör en balans av båda. Med ett mjukt och inbjudande utseende ger Aperi långsiktig sittkomfort i alla miljöer.

Aperis kompakta och enhetliga form ger ett lugn i arbetsmiljön. Aperi finns som fåtölj samt soffa i två bredder. Sittelementets visuella karaktär ger en enhetlig designfamilj.

Aperis konstruktion är enkel och tydlig. Stoppningen i rygg och sits är av formgjuten kallskum och sitsen har nosag-fjädring. Sittmöbeln vilar på en pulverlackerad metallsockel med ställfötter.

Den synliga sömmen framhäver de olika storlekarna och fåtöljens skarvar och ger sittelementet identitet och värme. Som ett alternativ kan sydda sömmar i avvikande färger användas.

Tack vare sitt formspråk hittar Aperi sin plats både i offentlig miljö och i hemmet och passar utmärkt i hotellobbyn, hotellrummet eller receptionen. Aperi gör sig bra i väntrum, konferensutrymmen och viloutrymmen. Den passar även perfekt i bostaden.

Fåtöljen är basen och kan utökas till en soffa för två och tre personer med bibehållen stark identitet. Aperi finns i följande bredder: fåtölj 76 cm, soffa 150 och 226 cm, samtliga med sitthöjd 44 cm.

Formgivarna Julia Läufer och Marcus Keichel är baserade i Berlin och har arbetat tillsammans sedan 2003. De fokuserar på hållbara designlösningar och arbetar med allt från möbel- och industridesign via utställningar till företags- och kommunikationsdesign för stora internationella varumärken. Deras arbete har ställts ut, publicerats och prisbelönats internationellt.