Lammhults presenterar Area Radius – svaret på kraven i dagens och morgondagens arbetsplatsmiljöer. Design: Anya Sebton.

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 11:00 CET

Dagens arbetsplatser blir mer och mer flexibla. Öppna ytor för interaktivitet och snabba, kreativa möten blandas med tysta rum för avskildhet. Mjukt sittande bjuder avslappnade pauser – många typer av möten samsas på en och samma yta. Ny teknik tillåter arkitekten att lämna det traditionella mötesrummet.

Dessa miljöer ställer nya krav på design och hur en produkt ska fungera i rummet. Anya Sebton berättar: ”I min senaste produktlansering har vi tagit hänsyn till dessa tankar och studerat vilken typ av produkt som skulle kunna möta dagens krav. En produkt som kan erbjuda både visuell och akustisk avskärmning i de öppna arbetsplatserna.”

Nu lanseras Area Radius, som med sin svepande organiska form gör möjligheterna med Area närmast oändliga. Liksom tidigare Area finns Area Radius både med hög och låg rygg. Delarna finns dessutom både med öppen eller stängd kurva vilket ger ytterligare möjligheter att anpassa produkten helt och hållet efter varje unikt rum. Fyra delar med öppen kurva bildar en cirkel.

Area Radius är helt kompatibel med Area. Raka och svängda delar, öppna och stängda, låga och höga ryggar, pallar – alla möter varandra och bildar en homogen design, oavsett variant. Inte nog med det. Då magneterna i modulerna är riktningslösa kan man dessutom vända på delarna efter behov. Magneterna dras in i modulen så snart den inte är kopplad vilket gör att man undviker problem med magnetiska fält vid kontakt med exempelvis mobiltelefoner.

Formspråket i Area Radius är, liksom hos föregångaren Area, tidlöst grafisk. De diagonala linjerna som förekommer både i formen och i klädseln skapar ett grafiskt lekfullt intryck till möbeln. Ett utdraget, synligt medstativ bildar ett vackert och karakteristiskt mönster då enheterna kopplas samman.

Funktionell identitet

Area är Lammhults och Anya Sebtons framgångsrika modulserie från 2009 med flertalet varianter som kan kopplas ihop för att nå helt unika konstellationer utifrån kundens behov. Area finns med hög rygg, låg rygg, som bänk och som ett litet bord. Samtliga moduler sammanlänkas med hjälp av en världsunik, patenterad magnetkoppling som gör det möjligt att skapa kreativa lösningar för alla miljöer.

Med sin styrka i såväl design som funktion har Area och Area Radius givits ledordet Funktionell identitet. En unik identitet som blir lösningen för näst intill alla typer av miljöer där arbete, aktivitet och avkoppling går hand i hand; det öppna kontoret, loungen, museum/utställningshallar, bibliotek, foajér, öppna mötesrum, väntrum, receptioner etc. Med Area och Area Radius är möjligheterna närmast oändliga. Det är upp till kunden att bestämma vad man vill uppnå.

Anya Sebton är utbildad på Beckmans och har formgivit för Lammhults sedan 1998. Hon finns representerad i ett stort antal prestigefulla projekt med sina produkter, inte minst Arlanda Airport. Anya Sebton har också mottagit en rad design-utmärkelser och blivit omskriven i tidskrifter världen över.