LAMMHULTS HÅLLER HÖGT TEMPO VAD GÄLLER MILJÖMÄRKNINGARNA SVANEN OCH MÖBELFAKTA

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 10:00 CEST

Lammhults märker sina volymprodukter enligt marknadens tuffaste miljökrav, Svanen. Volymstolarna Archal, Campus och Spira uppfyller redan kraven och ytterligare tre produkter har lagts till på listan. Nu erbjuds kunderna även Garderobsstaken S70-12 samt borden Funk och Quickly med Svanen-märkning. Märkningen gäller för specificerade utföranden inom respektive produktgrupp.

För att minska resursförbrukningen och påverkan på miljön arbetar Lammhults med tidlös design som ger långa produktlivscykler. Företaget utvecklar och tillverkar produkter i material som kan material- eller energiåtervinnas.

Lammhults är certifierat enligt ISO 14001 sedan 1998 och arbetar aktivt med miljöfrågor för att minska sin miljöpåverkan. En viktig del i detta är miljömärkningar.

Svanen

Tilda Lagerqvist, Miljöansvarig på Lammhults, säger: ”Vi märker utvalda volymprodukter med Svanen, marknadens tuffaste miljömärkning. Genom strategin att märka i första hand våra volymprodukter uppnår vi största möjliga positiva miljöeffekt.”

Svanen-märkningen betyder att produkten klarat hårda miljö- och klimatkrav, samt uppfyller normerna för socialt ansvarstagande. Livscykelperspektivet är en viktig del i utvecklingen av kriterier för märkning.

Senast i raden av Svanen-märkningar är Garderobsstaken S70-12, Quickly bord med ”Basic” skiva i kombination med pulverlackerat stativ samt Funk bord med aluminiumunderrede och bordsskiva i direktlaminat. Sedan tidigare har Lammhults märkt versioner av de tre volymstolarna Archal, Campus och Spira, samtliga som stol och karmstol med sits och rygg i trä och med 4-benstativ i lackerat eller polerat utförande.

Möbelfakta

Utöver Svanen arbetar Lammhults aktivt med Möbelfakta-märkning på såväl befintliga som nyutvecklade produkter och man håller högt tempo vad gäller antalet deklarerade produkter. I dagsläget har Lammhults över 35 produkter märkta enligt Möbelfakta och ambitionen är att hela sortimentet ska vara deklarerat enligt dessa krav inom fem år. Möbelfakta innebär att produkterna uppfyller krav på kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tilda Lagerqvist, Miljöansvarig, 0472-269518
Ulrika Johansson Ståhl, Marknadschef 0708 838 775