Lammhults visar sin senaste design på Design Post i Köln under Orgatec 2012, 23-27 Oktober

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 08:00 CEST

Ett flertal nyheter från svenska designföretaget Lammhults presenteras på Design Post i samband med den viktiga Orgatec-mässan. Formgivarna bakom nyheterna är Gunilla Allard, Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen och Anya Sebton.

Lammhults har en lång tradition av försäljning på den tyska marknaden och har sedan många år presenterat sitt varumärke och sina produkter på Orgatec-mässan i Köln. Sedan år 2006 har Lammhults valt att presentera sig tillsammans med andra starka varumärken i ett permanent showroom på Design Post, den gamla posthus-byggnaden precis bredvid mässan.

I år kan Lammhults stolt presentera ett antal produktnyheter och påvisar sin kompetens vad gäller såväl stolar, bord som mjukt sittande.

Formgivaren Gunilla Allard kompletterar sin konferensstol Comet till att även inkludera en mindre och nättare stol – Comet Sport. Comet, som lanserades 2010, har blivit en stor succé för Lammhults och företaget ser en stor potential i att bredda Comet-familjen för att ytterligare vidga användningsområdena för produkten.

Ytterligare en nyhet är vidareutvecklingen av Lammhults stol Archal, med stativ i återvunnet aluminium. Archal har sedan lanseringen 2011 redan hittat vägen till ett stort antal prestigefulla projekt, på ett flertal viktiga marknader. Stolen är formgiven av den danska duon Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen som nu har tagit nästa steg och utvecklat en än mer exklusiv version.

Fällbordet Quickly, även det designat av Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen, lanserades år 2000 och är Lammhults mest sålda bordsserie genom tiderna. Serien presenteras nu i ny, uppdaterad tappning, med ett stort antal valmöjligheter.

Vid Stockholmmässan i år lanserade Anya Sebton sin modulsoffa Addit, och till Orgatec presenteras den för första gången på den tyska marknaden. Addit är en produkt som erbjuder extrem flexibilitet tack var en patentsökt magnetkoppling som ger användaren möjlighet att skapa i princip vilka formationer som helst, samt att vid behov flytta om modulerna och med några enkla handgrepp förnya uttrycket på gruppen.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:
Ulrika Johansson-Ståhl, Marknadschef, 0708 83 87 75 eller ujs@lammhults.se
Carolina Ericsson, Marknadskoordinator, 0472-26 95 29 eller carolina.ericsson@lammhults.se

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Andreas Störiko och Andreas Farkas.