Rekordorder till Lammhults

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2012 11:15 CEST

I fredags tog Lammhults Möbel AB hem sin största order genom tiderna. Beställningen på sammanlagt 15 miljoner SEK gäller totalinredning till WTO´s (World Trade Organization) nya huvudkontor. Byggnaden ligger i schweiziska Genève och är ritad av den tyske arkitekten Professor Jens Wittfoht.

PRESTIGEPROJEKT
Leveransen, som sker i oktober, omfattar arbets- och mötesmiljöer för 260 personer samt sociala ytor såsom restauranger och cafeterior. Lammhults har arbetat med projektet sedan september förra året och tog hem ordern i hård konkurrens med aktörer från hela Europa. I slutfasen var anbudsgivarna nio till antalet. "-Att bli utvald som helhetsleverantör till en av FN´s byggnader är en bekräftelse på Lammhults’ position som ett av de främsta designvarumärkena i Europa. Ett projekt som ger värdefull prestige till vårt långsiktiga arbete för ökad internationell närvaro" säger Lammhults VD Lars Bülow.

SKANDINAVISK DESIGN
Ordern innehåller en stor mängd sittmöbler och bord ur Lammhults sortiment, produkter ritade av Lammhults framstående skandinaviska formgivare. Bland valda produkter kan nämnas Cinema fåtölj av Gunilla Allard, Addit modulsoffa av Anya Sebton samt Imprint stol av Johannes Foersom & Peter Hiort Lorenzen. "-Lammhults möbler är inte bara designmässigt starka, de är också ytterst funktionella och har en kvalitet av högsta klass, vilket har varit avgörande för framgången i detta projekt" säger Lars Bülow vidare.

TREDJEPARTSPRODUKTER
Större delen av den inredning Lammhults levererar till WTO tas från tredje part. Det gäller arbets-platsmöbler, belysning, textilier och akustiska lösningar. Här samarbetar vi, förutom med systerföretaget Abstracta, även med andra välkända designvarumärken såsom exempelvis danska Kvadrat. "-Att ta helhetsansvar i projekten i stället för att bara leverera delar är ett nytt och utmanande sätt att arbeta för Lammhults på exportmarknader" säger Lammhults’ projektansvarige Jean Verner. "-Med detta projekt i ryggen får vi erfarenhet och starka referenser för framtiden och vi visar våra samarbetspartners att vi på Lammhults både har produkter och resurser att ta plats i riktigt stora projekt" avslutar han.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

VD Lars Bülow, +46 727 15 05 25 eller Marknadschef Ulrika Johansson Ståhl, +46 708 83 87 75.

Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med emn exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Andreas Störiko och Andreas Farkas.

Lammhults utvecklar och marknadsför moderna möbler med internationell formgivning för företag med höga krav på kvalitet och design. Vi samarbetar med några av de främsta samtida möbelformgivarna. Det vi åstadkommer tillsammans skall vara elegant, effektivt och miljöanpassat. Lammhults Möbel AB är marknadsledare inom den svenska designmöbelbranschen. Bolaget ingår i den publika koncernen Lammhults Design Group AB, noterad på Nasdaq OMX småbolagslista.