Land Rover är ett känt och uppskattat märke i Sverige, medan Jaguar ännu står inför sitt stora genombrott. Detta är dock snart på väg att ändras med introduktionen av Jaguar XF Sportbreak och den helt nya, mellanstora SUV:en Jaguar E- Pace

Jaguar Land Rover tredubblar sin försäljning i Skandinavien

Jaguar Land Rover har stora ambitioner. Innan år 2020 räknar man med att tredubbla antalet sålda Jaguar Land Rover i Skandinavien. Allt enligt Henrik Bang, ny CEO hos British Car Import

Jaguar Land Rover är mitt uppe i en kraftig internationell expansion. Nya fabriker byggs och modellprogrammet blir allt mer sofistikerat. Vissa modeller har redan introducerats, medan andra är på ingång.

Globalt är tillväxtambitionen hög och den är inte mindre intensiv i Skandinavien. Hos British Car Import, som importerar Jaguar Land Rover i Skandinavien, är målet att tredubbla försäljningen i Skandinavien innan år 2020.

Många nya modeller

Henrik Bang, CEO för British Car Import i Skandinavien, blir den som ska verkställa den skandinaviska tillväxtplanen:

”Vi har lagt grunden och planerna för en kraftig tillväxt. På produktsidan har vi ett modellutbud som blir allt starkare. Jaguar F- Pace har redan erhållit priset “World Car of the Year 2017”, New Discovery visades upp i våras och Range Rover Velar har introducerats med en mängd imponerande nya bilar i kölvattnet. Jaguar XF SportBrake kommer till Danmark, Sverige och Norge inom några månader, och det dröjer ju inte länge förrän Jaguars minsta SUV – E-Pace – har premiär. Inte minst ser norrmännen fram emot elbilen I–Pace? Närmare 900 förbeställningar kan inte ha fel”, säger Henrik Bang, som dock tror att det bara är de många nya modellerna som kommer att driva tillväxten.

”Det är uppenbart att vi i takt med den ökade försäljningen behöver utöka antalet Jaguar Land Rover-återförsäljare i alla tre länder. Med planen för en ökad försäljning spår jag att vi grovt räknat kommer att fördubbla antalet återförsäljare innan slutet av 2020”, menar Henrik Bang.

Svensk optimism

I Sverige har VD Jonas Lindow börjat dra i trådarna och är nu helt fokuserad på att skapa en tvåsiffrig tillväxt under de närmaste åren. Sverige är den klart största marknaden och tillväxten där är en förutsättning för en samlad framgång i Skandinavien. Hur denna tillväxt ska säkras har Jonas Lindlow en fastlagd plan för:

”Vi är traditionellt sett mycket starka på Land Rover och vi ska behålla denna position. Men motorn i vår tillväxt ska komma från Jaguar som alldeles för få svenska kunder i premiumsegmentet är förtrogna med. Det vi behöver göra är att gå ut och berätta hur bra de produkter är som vi redan har och hur många som är på väg inom mycket kort tid”, säger Jonas Lindow och fortsätter.

”Vi lanserade Jaguar F-Pace i våras – en helt ny modell, som är både praktisk och sportig. Inom kort lanserar vi klassens mest dynamiska businesskombi - Jaguar XF SportBrake – en sportig kombi, som landar i ett stort svenskt Fleet & Business-segment. Och självfallet ser vi alla fram emot vår minsta SUV – Jaguar E- Pace, som vi hoppas börja sälja direkt efter nyår. Med det nya modellutbudet är det nu upp till oss att se till att Jaguar blir mer synliga och uppnår en betydligt större försäljning. Detta är nyckeln till den tillväxt vi behöver se i Sverige”, säger den svenska landschefen.

Stora ambitioner om ökad försäljning och många nya modeller innebär samtidigt att man blir tvungen att se över antalet återförsäljare i Sverige. För just detta kommer att spela en viktig roll för målet om en ökad tillväxt under de kommande tre åren.

”Jag vill inte sätta en siffra på exakt hur många återförsäljare det rör sig om, men vi har en tvådelad strategi. Till att börja med kommer vi att göra en satsning på våra återförsäljare som ska bli ännu bättre på att ta hand om kunderna – både i försäljningslokalen och på verkstaden. Sedan ska vi naturligtvis också se till att h ett mer finmaskigt återförsäljarnät. Hur många nya återförsäljare som blir aktuellt kan jag inte säga här och nu, men utvecklingen kommer att gå hand i hand med den ökade försäljningen”, säger Jonas Lindow.

Presskontakt Marketing Manager +46 730317617