Land Rover Defender i ny James Bond film

Land Rover Defender i ny James Bond film

Land Rover sätter sina fans i nya New Defender vid inspelningen av No Time To Die, den 25:e officiella James Bond-filmen, i en teaservideo som släpps för att informera om det fortsatta samarbetet med EON Productions.

Bilder tagna under inspelningen av den kommande filmen ger en unik inblick bakom kulisserna och visar hur stuntkoordinator Lee Morrison och stuntförare Jess Hawkins arbetar.

No Time To Die är den första filmen med nya Defender, den senaste legendariska bilen som används i en biljaktsscen med James Bond. Ny Defender har testats av det professionella 007-stuntteamet under dem mest extrema terrängförhållanden, där bilen har visat prov på sina ostoppbara egenskaper.

Lee Morrison, James Bond stuntkoordinator, berättar: "För att skapa och koordinera actionscenerna för Bond-filmerna krävs ett kompromisslöst tankesätt. Vi behövde ett ostoppbart fordon i vår kamp mot elementen, branta lutningar och flodkorsningar, så vi valde nya Defender. Jag är ytterst imponerad av att Defender inte bara är tillbaka, utan dessutom är så mycket bättre!"

Nya Defender har en markfrigång på 291 mm och världsledande geometri för terrängkörning, vilket ger Defender 110 påkörnings-, bryt- och avkörningsvinklar på 38, 28 respektive 40 grader (terränghöjd). Dess maximala vadningsdjup på 900 mm stöds av det nya vadningsprogrammet i Terrain Response 2-systemet, så att föraren lugnt kan korsa djupa vatten.

När specifikationen för Defender-bilarna i filmen skulle bestämmas arbetade Land Rovers designteam tillsammans med Chris Corbould, Special Effects and Action Vehicles Supervisor. Bilarna bygger på modellen Defender X i Santorini Black och är utrustade medmörka sladdplattor, 20-tumsfälgar med mörk finish och professionella terrängdäck. Det är deförsta Defender-bilarna att tillverkas i Jaguar Land Rovers nya produktionsanläggning i Nitra i Slovakien.

Richard Agnew, Global Communications Director på Land Rover, sa:”No Time To Die är ett utmärkt sätt att visa upp nya Defenders kompetens i den senaste hisnande biljakten med JamesBond. Det har varit extremt spännande att fortsätta vår relation med EON Productions och att arbeta med deras team för att skapa en fantastisk filmsekvens.”

Storbritanniens största fordonstillverkare samarbetar sedan länge med EON Productions på Bond-filmerna, ett samarbete som började 1983 när en Range Rover Cabriolet dök upp i Octopussy.

Förutom Defender finns även Range Rover Sport SVR, Land Rover Series III och Range Rover Classic med i No Time To Die.

No Time To Die regisseras av Cary Joji Fukunaga och har Daniel Craig i huvudrollen – för femte gången som Ian Flemings James Bond 007. Filmen släpps över hela världen med start den 2 april 2020 i Storbritannien genom Universal Pictures International och i USA den 10 april, från Metro Goldwyn Mayer Studios via deras United Artists Releasing-banner.

Exklusiva bilder:Se nya Land Rover Defender 110 under extrema terrängförhållanden

Land Rovers kanaler:

Facebook: http://www.facebook.com/LandRover
Twitter: http://twitter.com/LandRover
Instagram: http://instagram.com/LandRover
YouTube: http://www.youtube.com/LandRover

Officiella James Bond-kanaler:

Om Land Rover

Ända sedan 1948 har Land Rover tillverkat äkta 4x4-fordon med verkligt bred kompetens genom hela modellprogrammet. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar och Range Rover Evoque definierar var och en världens SUV-segment, varav 80 procent går på export till över 100 länder.

Om EON Productions

EON Productions Limited och Danjaq LLC ägs och kontrolleras av familjen Broccoli/Wilson. Danjaq är ett företag baserat i USA, som tillsammans med Metro Goldwyn Mayer Studios äger rättigheterna till de befintliga James Bond-filmerna och som även innehar rättigheterna att producera kommande James Bond-filmer. EON Productions, ett dotterbolag till Danjaq, är ett produktionsbolag baserat i Storbritannien som har gjort James Bond-filmerna sedan 1962 och som tillsammans med Danjaq kontrollerar rättigheterna till den världsomfattande försäljningen av kringprodukter. Den tjugofemte 007-filmen, No Time To Die, genomgår för närvarande efterproduktion. För mer information www.007.com.

Presskontakt Marketing Manager +46 730317617