Landskrona Energi laddar för Oresund Electric Car Rally

Nyhet   •   Sep 18, 2014 00:30 CEST

Den 20-21 september arrangeras Oresund Electric Car Rally. Under två dagar körs tävlingen i både Danmark och Sverige. Syftet med rallyt är att uppmärksamma elbilens utveckling i Öresundsregionen. Ett av tävlingsmomenten är bland annat att visa på hur energieffektiva elbilarna är.

Elbilsfrågan har fått mer uppmärksamhet allteftersom tekniken på området gått framåt. Att rallyt körs i just Öresundsregionen är däremot ingen slump. Sedan rallyt initierades som ett EU-projekt 2011 har fler elbilar tillkommit och rallyt har växt sig större under Öresundskomiteens regi. Närmare 70 elbilar kommer att delta i år. Landskrona Energi deltar för andra året i rad.
”Vi på Landskrona Energi arbetar aktivt med den lokala el- och värmeverksamheten utifrån ett miljöperspektiv. Elbilsfrågan är en del av det perspektivet. Vi har införskaffat några elbilar inom företaget och vi vill vi därför vara med i rallyt för att främja utvecklingen av elbilar och laddinfrastruktur i Öresundsregionen”, säger Johan Holmstedt, VD på Landskrona Energi AB.

I år deltar Landskrona Energi med två eldrivna fordon: Renault Kangoo och Renault Twizy. Twizyn klassas som en motorcykel och får därför köra utanför själva tävlingen.
”Förra året hamnade Landskrona Energi, under tävlingsnamnet LA Energizers, på plats 41. Målet för i år är givetvis att få en bättre placering. Men också för att ha roligt”, säger Johan Holmstedt.

Kontaktperson Landskrona Energi AB:
Johan Holmstedt, VD på Landskrona Energi AB, tel. 0418-47 08 50

För mer information om Oresund Electric Car Rally, www.oecr.org.