Ny rapport från OECD: Framsynta kommunpolitiker bakom bredbandssuccé

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 15:20 CET

En färsk rapport från OECD lyfter fram de svenska stadsnäten som framgångsexempel. Rapporten bekräftar bilden om att kommunernas satsningar på bredband främjar utbyggnaden och pressar priserna.

– Vi på Landskrona Energi var tidigt ute och byggde den första fiberuppkopplingen redan 1993. Vårt ansvar innefattar hela kommunen och nyligen har vi tagit beslut om att samtliga invånare i Landskrona skall få tillgång till stadsnätet senast år 2018, säger Magnus Sjövik, Stadsnätschef på Landskrona Energi.

I rapporten beskrivs hur stadsnäten spelar en avgörande roll på den svenska bredbandsmarknaden. I stadsnätens ”öppna nät” kan tjänsteleverantörer utan egen infrastruktur erbjuda sina tjänster till slutkunderna. Konceptet, som skapades av stadsnäten, pressar priserna och ökar valfriheten för konsumenterna, enligt rapporten från OECD.

De första stadsnäten bildades på 90-talet. Då var syftet att utmana det dåvarande statliga telemonopolet. Kommunerna var trötta på höga priser och bristande intresse för att bygga ny fiberinfrastruktur.

– Svenska kommunpolitiker ska ha en eloge för att de tidigt valde att satsa på egen fiberinfrastruktur. I en tid där vårt bredbandsnät spelar en viktigare roll än någonsin är stadsnäten garant för en fortsatt sund konkurrenssituation på marknaden, säger Mikael Ek

Läs rapporten ”Development of High-speed Networks and the Role of Municipal Networks” här: http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/development-of-high-speed-networks-and-the-role-of-municipal-networks_5jrqdl7rvns3-en

Pressbild:Mikael Ek, vd Svenska Stadsnätsföreningen

För mer information, kontakta:
Magnus Sjövik, Stadsnätschef, Landskrona Energi AB, magnus.sjovik@landskronaenergi.se,0709-470799

Mikael Ek, vd Svenska Stadsnätsföreningen, mikael.ek@ssnf.org, 070-598 00 05

Om Landskrona Stadsnät Landskrona Stadsnät ägs av Landskrona Energi AB och är ett av de bästa och mest välutbyggda öppna stadsnäten i Sverige. Landskrona Stadsnät är ett Öppet stadsnät vilket innebär att det råder fri konkurrens mellan olika leverantörer och kunder kan välja fritt bland tjänsteleverantörernas erbjudande. Med en öppen fiberinfrastruktur bygger vi för en framtida samhällsnytta i Landskrona Stad.

Om Svenska Stadsnätsföreningen
Svenska Stadsnätsföreningen, SSNf, är en bransch- och intresseorganisation som representerar stadsnät i 180 kommuner och 130 leverantörer av tjänster och utrustning inom bredbandsområdet. Föreningen företräder därmed en absolut majoritet av de aktörer som aktivt investerar i ny modern infrastruktur för bredband i Sverige. Svenska Stadsnätsföreningens vision är att det digitaliserade samhället har en fullt utbyggd bredbandsinfrastruktur som tillgodoser det digitala behovet, under dygnets alla timmar. Framtidens samhälle ska också ha förmågan och de verktyg som krävs för att använda digitala tjänster oavsett om det är inom ramen för privatlivet, i arbetet eller inom välfärden. Läs mer om Svenska Stadsnätsföreningen: www.ssnf.org

Landskrona Energi levererar el, fjärrvärme och stadsnät till privat- och företagskunder i hela Landskrona. Genom ett flexibelt och utvecklande arbetssätt skapar våra medarbetare en attraktiv arbetsplats och bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Vår vision är att tillsammans verka för en bättre miljö i en föränderlig värld.