Sveriges längsta invigd

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 14:00 CET

Nu är den invigd, Sveriges längsta gemensamma fjärrvärmeledning. Bakom ledningen står de kommunala energibolagen Öresundskraft, Landskrona Energi och Kraftringen. Ledningen kopplar samman Helsingborg, Landskrona, Lund, Lomma och Eslöv.

Invigningen förrättades av energiminister Ibrahim Baylan i närvaro av ett 130-tal gäster. I sitt tal sade Ibrahim Baylan att ledningen bidrar till ett energismartare Skåne och att den är ett fint exempel på hur traditionella företags- och kommungränser kan korsas genom framsynt planering och god samarbetsvilja

Sylvia Michel, vd för Kraftringen, sade:

– Ledningen är byggd för våra kunder. Den ger ökad leveranstrygghet till de drygt 100 000 hushåll i regionen som drar nytta av fjärrvärme. Vi tar vara på energin tillsammans, inte minst restvärme från industrier och forskningsanläggningar. Vi bidrar till ett effektivare energisystem och ett grönare Skåne.

– Vi är mycket nöjda med projektet. Att dra den avgörande 29 kilometer långa länken mellan Landskrona och Örtofta har haft många utmaningar men arbetet har slutförts i tid och på budget. Jag vill rikta ett tack för ett utmärkt arbete till projektledning och de i huvudsak lokala leverantörer som gjort verklighet av vår vision. Det sade Johan Holmstedt, vd för Landskrona Energi AB.

– Det här visar att kommunala energibolag kan gå i täten och utgöra verktyg i omställningen av energisystemet. Jag hoppas att vårt projekt inspirerar till liknande projekt i Skåne och i Sverige, menade Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

Vid dagens ceremoni avlägsnade Ibrahim Baylan symboliskt en knut och öppnade ledningen, flankerad av de tre bolagscheferna. Dagens konferencier var David Persson.

För mer information kontakta:

Sylvia Michel, VD, Kraftringen, tel. 0702-66 58 50 Johan Holmstedt, VD Landskrona Energi AB, tel. 0709-47 08 50 Anders Östlund, vd, Öresundskraft, tel. 042-490 38 80

Landskrona Energi levererar el, fjärrvärme och stadsnät till privat- och företagskunder i hela Landskrona. Genom ett flexibelt och utvecklande arbetssätt skapar våra medarbetare en attraktiv arbetsplats och bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Vår vision är att tillsammans verka för en bättre miljö i en föränderlig värld.