Stadsbussarna i Örebro fyller 100 år

I år är det 100 år sedan stadsbussarna började rulla på Örebros gator. Länstrafiken uppmärksammar jubileet den 3 oktober med en rad aktiviteter och festligheter.

– Stadsbussarna har under de här 100 åren blivit en lika viktig som självklar del av Örebro. Det finns så många fördelar med att resa kollektivt, inte minst för miljön, att vi tycker det här jubileet är  värt ett ordentligt firande, säger Thony Lundberg, trafik- och marknadschef på Länstrafiken Örebro.

På jubileumsdagen den 3 oktober ordnar Länstrafiken festligheter på Järntorget mellan klockan 11 och 15. Då finns möjlighet att provåka en tvåvåningsbuss – en dubbeldäckare – från 1960-talet, som kommer att köra gratis rundturer. En buss från 1950-talet kommer också att stå uppställd på torget. För de yngsta invånarna blir det ansiktsmålning och ballongbrytning, och för vuxna anordnas en tipstävling.

– Under jubileumsdagen kommer vi bland annat att dela ut pris i den teckningstävling som vi har utlyst bland Örebros skolor. Vi hoppas att så många örebroare som möjligt vill delta i firandet, säger Thony Lundberg.

Bolaget AB Bilvagnstrafik drog igång busstrafiken i Örebro år 1915 med två bussar och fyra förare. Den första och enda linjen gick mellan Södra station och Längbrotorg. I dag rullar 65 stadsbussar på 12 linjer i Örebro.

• Kollektivtrafik

• stadsbuss
  • buss

• Örebro

Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafiken vill förenkla vardagen för människor och bidra till minskad klimatbelastning. Målet är att fördubbla det kollektiva resandet till 2020. www.lanstrafiken.se.

Sandra Lee

Presskontakt Sektionschef Marknad 076-117 84 00