Christian Johansson tillträder som CFO för Lantmännen

Lantmännen har utsett Christian Johansson till ny CFO för koncernen. Christian, som närmast kommer från SKF, tillträder den 3 februari.

Christian Johansson tillträder som ny CFO för Lantmännen och kommer att ingå i koncernledningen. Christian kommer senast från en roll som Senior Vice President & CFO för SKF och har tidigare varit CFO för Gunnebo. Utöver det har Christian haft ledande positioner på Volvo och ABB, och har därigenom gedigen internationell erfarenhet – både från globala positioner och genom att ha arbetat och varit bosatt utomlands.

– Det är med glädje som jag hälsar Christian Johansson välkommen till Lantmännen och koncernledningen. Med mer än 30 år i ledande roller på globala industriföretag, och en värdefull internationell erfarenhet, är jag övertygad om att Christian är mycket lämpad att leda Lantmännens ekonomi- och finansfunktion och att han kommer att bidraga till att driva den fortsatta utvecklingen av Lantmännen, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.

Christian tillträder rollen som CFO för Lantmännen den 3 februari.

– Det är en stor ära och det är med stolthet som jag ser fram emot att börja arbeta på Lantmännen, ett fint företag med välkända varumärken, bra värderingar och unika möjligheter. Jag har haft förmånen att arbeta i flera svenska industriföretag som expanderat internationellt och som idag verkar på en global marknad. Jag tror att mina erfarenheter kan bidra till en fortsatt hållbar och lönsam utveckling av Lantmännen, säger Christian Johansson.

Christian ersätter Michael Sigsfors som har varit tillförordnad CFO sedan Ulf Zenk lämnade Lantmännen i oktober.

Bilder finns på https://lantmannen.se/press-och-nyheter/bildbanken/

För mer information, kontakta gärna:

Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef
E-post: per.olof.nyman@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
E-post: press@lantmannen.com

Denna information är sådan information som Lantmännen ek för är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 januari 2020 kl. 09:00 CET.

• lantmännen maskin
  • skörd
  • mat
  • lantmännen lantbruk
  • cfo
  • lantbruk
  • lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, harverksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.

Lantmännen

Presscenter för journalister +46 10 556 88 00