Endast tre procent av svenskarna lagar nytt av rester

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 09:03 CET

Trots att enorma mängder mat slängs varje år, anser vi svenskar att vi är duktiga på att ta hand om maten. I Lantmännens undersökning om mathushållning uppger hela 80 procent av svenskarna att de äter rester en eller flera gånger i veckan och 11 procent uppger att de gör det varje dag. Men endast tre procent av dem gör nya rätter av sina matrester.

Av de som uppger att de inte slänger mat säger 59 procent av de tillfrågade att de sparar mat och äter upp vid ett senare tillfälle medan 31 procent har angett att de alltid äter upp maten som de sparat. På frågan om vad man gör med överbliven mat svarar endast tre procent av svenskarna att de tillagar nya rätter av resterna.

– Det var inte länge sedan det i många svenska hushåll var otänkbart att slänga mat och särskilt inte de mängder som slängs idag. Med boken hoppas vi kunna inspirera till bättre och mer hållbar mathushållning, säger Johan Karlström, chef för division Livsmedel på Lantmännen.

För att öka kännedomen och ge tips om bättre mathushållning lanserar Lantmännen ”Var rädd om maten-veckan” under vecka 47, med utmaningen att inte slänga någon mat under hela veckan. Lantmännens nya pocketbok ”Var rädd om maten”, innehållande 50 recept för 100 dagar, släpps också i samband med veckan och är ett hjälpmedel för att tänka om och tänka nytt med sina matrester.

– Vi vill uppmuntra svenska folket att tänka nytt och framförallt laga nytt med mat som blir över. Vi hoppas att kokboken kan få fler att tänka ett varv extra vid planeringen av måltider, säger Johan Karlström, chef för division Livsmedel på Lantmännen.

Vecka 47 - En vecka om mathushållning i hela Europa
I Lantmännens undersökning uppger mer än två tredjedelar av svenska folket att de aldrig slänger mat. Samtidigt visar andra undersökningar att minst var fjärde matkasse i Sverige slängs*. Vecka 47 instiftas ”Var rädd om maten-veckan”, Lantmännens bidrag till European Week for Waste Reduction, ett EU-projekt som har till syfte att minska avfallshanteringen inom EU.

– Att delta i European Week for Waste Reduction innebär att vi har chansen att ytterligare lyfta fram frågan om mathushållning, öka medvetenheten om matsvinn och kunna ge bra exempel på en internationell nivå, säger Johan Karlström.

Lantmännen ingår också i saMMa, Samverkansgruppen för minskat avfall. SaMMa har bildats på initiativ av Naturvårdsverket för att det behövs flera aktörer som tillsammans kan påverka, inspirera och minska det onödiga livsmedelssvinnet. Gruppen består idag av representanter från Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Konsumentföreningen Stockholm, Avfall Sverige, SLU, SIWI, Lantmännen, IVL Svenska Miljöinstitutet, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

*Konsumentföreningen Stockholm

Fakta om kampanjen
Med fokus på att få svenskar att slänga mindre mat startar Lantmännen kampanjen ”Var rädd om maten”. Under en vecka uppmanar Lantmännen svenska folket att inte slänga någon mat. Via inlägg på Facebook-sidan ”Var rädd om maten-veckan” uppmanas konsumenter att skriva ner och dokumentera hur mycket mat de slänger under en vecka. Debatten och inläggen har till syfte att minska miljöpåverkan, förbättra konsumentens egen ekonomi och inspirera till bra matlagning och roligare mat av rester.

Du hittar kampanjen på www.facebook.com/jordtillbord eller via www.lantmannen.se där du även kan beställa pocketboken ”Var rädd om maten”.

Om undersökningen
Lantmännen intervjuade 1000 personer om deras syn på mat och matrester under oktober månad 2010.

För mer pressinformation, recept och bilder:
www.lantmannen.com/varraddommaten

För frågor kontakta gärna:
Jenny Svederman, presschef Lantmännen
Tel: + 46 705 87 42 34
jenny.svederman@lantmannen.com

Fakta/Lantmännen
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord.
Läs gärna mer på
www.lantmannen.com och www.lantmannen.se

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 500 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord.

Läs gärna mer om bra mat från Lantmännen på  www.lantmannen.se