Granngården ska spara minst 20 miljoner under resterande del av 2007 - Kraftfulla åtgärder krävs för lönsamhet

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 14:03 CEST

Nu tar Lantmännen Granngården nästa steg i den långsiktiga planen att utveckla Granngården till en sammanhållen och lönsam detaljhandelskedja. I programmet Spar 20 fokuseras på bemanning, logistik och butiksstrukturen.

Lantmännen Granngården har de senaste 12 månaderna målmedvetet arbetat med att utveckla Granngården till en sammanhållen detaljhandelskedja. Ett nytt sortiment har utvecklats och antalet artiklar har minskat.

– Resultatet är en klart förbättrad bruttovinst, säger Rutger Ulterman, vd och affärsområdeschef för Lantmännen Granngården.

Nu vidtas ytterligare åtgärder för att nå lönsamhet. Åtgärderna är sammanfattade i ett ”Spar 20”-program, som innebär att man ska spara betydande belopp under 2007 och besparingarna får fullt genomslag under 2008. Detta ses som nödvändigt för att kunna expandera i tillväxtområden och arbeta vidare med den nyetableringsplan med 5–10 nya butiker 2008–2010 som fastlagts.

– Vi tar nu nästa steg i vår långsiktiga plan och fokuserar på bemanning, logistik och butiksstrukturen. En åtgärd är att vi varslar 105 anställda om uppsägning. Det är beklagligt, då det tyvärr kommer att drabba duktiga medarbetare. Vidare, för att komma till rätta med kostnadsutveckling för vår logistik, är det lagt ett kraftfullt åtgärdspaket för 2008, men som påbörjas redan under hösten. Information och förhandlingar med de fackliga organisationerna har inletts enligt MBL, säger Rutger Ulterman.

Företaget ser också över butiksstrukturen, vilket kommer att innebära försäljning/avveckling av butiker, men också satsningar i linje med tidigare lagd nyetableringsplan.

– Utvecklingen för Granngården går i stort sett åt rätt håll. De satsningar som vi nu gör har fokus på ökad försäljning i bättre anpassade butiker, lägre inköps- och logistikkostnader, fortsatt nyetableringar av butiker och finslipning av vårt sortiment. Det nya sortimentet är efterfrågat och vi vet att vi är på rätt väg, avslutar Rutger Ulterman.

För ytterligare information kontakta
Rutger Ulterman, vd och affärsområdeschef Lantmännen Granngården, tel: 040-22 54 47

Maria Forshufvud, informationschef Lantmännen Granngården, tel: 0703-25 69 72

Fakta

Lantmännen Granngården är en butikskedja med 117 egna butiker och ca 50 återförsäljare i Sverige. Företaget som ägs av Lantmännen, omsätter ca 2,6 miljarder och har ca 1100 medarbetare.