Hög tid att förkultivera sommarens mest exklusiva blomsternyheter

Exklusivt och spännande! Omdömena om Weibulls Selection Unique varierar, men de flesta är överens om att det här är något utöver det vanliga för landets blomstervänner. Selection innebär nya färger, sorter och egenskaper som garanterat kommer att väcka avundsamma blickar från grannen. – Idén bakom Weibulls Selection var att kunna erbjuda blomstervännerna ett antal rariteter av högsta kvalitet, berättar Gun Jönsson, produktchef Weibulls. Resultatet blev 20 exklusiva frösorter, varav sex av sorterna enbart kan hittas hos Weibulls. En av dessa är Angelonia (Angelonia angustifolia), en utplanteringsväxt som med sin enorma rikedom av orkidéliknande blommor trivs allra bäst på varma och skyddade lägen. Denna sort har aldrig tidigare funnits på den svenska marknaden. Exklusiviteten i Selection-konceptet accentueras redan i förpackningen. Fröerna levereras nämligen i speciella små rör, omsorgsfullt pelleterade vilket gör dem mer hanterbara. Vissa fröer finns som multipellets, det vill säga att flera fröer har kapslats in i en och samma pellet vilket innebär en krukfärdig planta. Förpackningarna till Selection-fröerna innehåller dessutom fyllig information om tid för förkultivering, planteringsråd, blomningstid med mera. En jämn och hög kvalitet på fröerna innebär att de gror samtidigt, och att blomning och höjdtillväxt också är jämna. Gun Jönssons egna favoriter är, förutom Angelonia: - Nemesia (Nemesia foetans): en helt ny sort med rätt mängd frö inkapslade i en pellet, avpassat till en krukfärdig planta - Palettblad (Solenostemon scutellarioides): En unik sort av ”nässla” som får jättestora blad och som utvecklar väldigt stora och attraktiva plantor (till skillnad mot andra typer av palettblad ska denna inte toppas) – Det känns fantastiskt roligt att kunna erbjuda dessa exklusiviteter. Själv ser jag Weibulls Selection som den självklara presenten blomstervänner emellan, säger Gun Jönsson. För mer information, kontakta Weibulls trädgårdsexperter på 0414-44 38 00 (vx) eller direkt: Per von Borstel Jord och gödsel 0706-60 04 41 pvb@weibulls.com Annette Hägnefelt Grönsaker 0706-24 80 39 aht@weibulls.com Silke Schlüter Blommor 0705-45 23 96 sis@weibulls.com Erik Svärd Gräs 0702-60 70 27 esd@weibulls.com Läs gärna mer på http://www.lantmannen.se/ Bilder finns att ladda ner på http://www.weibulls.com/ under ”Press” Weibull Trädgård är Nordens ledande företag inom trädgårdsbranschen. Weibull Trädgård säljer och marknadsför sitt sortiment under de välkända varumärkena Weibulls och Hammenhögs till såväl yrkesodlare som privat konsumenter. Företaget ingår i Lantmännenkoncernen. Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se