Intresset stort för Lantmännens stimulanspaket för ökad djurproduktion

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 08:46 CET

Lantmännen tror på ökad svensk animalieproduktion, en framtidstro de delar med ett stort antal lantbrukare. Hittills har totalt 89 lantbrukare anmält sig till Lantmännens stimulanspaket sedan det drog igång 1 januari, 2006. Och redan har över 5,4 miljoner kr beviljats. Till största delen är det mjölk- och grisproducenter som anslutit sig.

Lantmännen erbjuder ett stimulanspaket till de lantbrukare som satsar på utökad mjölk-, nöt-, gris-, eller lammproduktion under 2006. Programmet omfattar en räntefri foderkredit och ett förmånligt siloerbjudande.

Den räntefria foderkrediten har en amortering på fem år. Krediten motsvarar fem procent av den nyinvestering som lantbrukaren gör. Dessutom betalar Lantmännen en fodersilo eller annan motsvarande lagringskapacitet. Silon skrivs av efter fem år och övergår då i kundens ägo. Maxbeloppen som delas ut av Lantmännen är 20 mkr för fodersilo och 50 mkr för foderkredit.

- Lantmännen arbetar för att vara lantbrukarnas bästa affärspartner. Så det är mycket glädjande att vårt arbete för att stödja en lönsam tillväxt inom svensk djurproduktion får ett så positivt mottagande, säger Per Wigh, försäljningschef Nötfor.

För frågor kontakta gärna:

Per Wigh, försäljningschef Nötfor, tfn: 011-21 81 19, mobil: 070-57 222 51

Elisabeth Söderström, försäljningschef Piggfor, tfn: 040-22 54 40, mobil: 070-59 438 15
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor.
Läs gärna mer på www.lantmannen.se