Lantmännen förstärker information & kommunikation

Lantmännen stärker avdelningen för information och kommunikation där strategiskt viktiga roller nu är tillsatta. Det handlar om ansvariga för ägarkommunikation, intern kommunikation samt varumärkesfrågor. Dessutom förstärks presskommunikationen. – Kommunikation är ett oerhört viktigt strategiskt verktyg i det stora förändringsarbete vi nu är inne i. Därför stärker vi avdelningen för att bli ännu bättre på att kommunicera våra budskap. Kunderna och våra ägare ska känna att vi är en koncern som snabbt och tydligt kommunicerar. Och vi ska inte bara skildra verkligheten – vi ska påverka den. Där är kommunikation oslagbart som redskap, säger vd och koncernchef Birgitta Johansson-Hedberg. Informations- och kommunikationsavdelningen utökas med fem tjänster under hösten 2005. Samtliga tjänster tillsätts av kvinnor med bred erfarenhet inom informations- och kommunikationsområdet. – Kommunikation är ett viktigt ledningsinstrument i arbetet med att förtydliga Lantmännen. Koncernen är på väg att flytta fram positionerna i samhället. Där har vi inom vår avdelning stora möjligheter att stötta ledningen och därmed hela koncernen. Vi är en av norra Europas största livsmedelskoncerner – det ska synas och kännas, säger kommunikationsdirektör Lotta Löwhagen Lundberg. De fem nytillsatta personerna är: Anna Carlström, ansvarig för ägarkommunikation. Anna Carlström kommer närmast från branschorganisationen Svenska Ägg där hon är vd sedan år 2000. Hon har tidigare erfarenheter från branschorganisationen Svensk Fågel samt från näringspolitiskt arbete inom LRF. Cecilia Hultin, ansvarig för intern kommunikation. Cecilia Hultin har erfarenhet från utvecklande kommunikationsarbete på Södersjukhuset, Socialstyrelsen, Alfa Laval och Liber. Madelaine Hellqvist, ansvarig för varumärkesfrågor. Madelaine Hellqvist har tidigare varit marknadschef på TV4 och chef för marknadskommunikation och varumärken på koncernnivå i Posten. Annika B Hjerpe, presschef. Annika B Hjerpe har många års erfarenhet som journalist inom framför allt medicin, hälsa och vetenskap. Några av tidningarna hon har skrivit för är Svenska Dagbladet, Dagens Medicin och Må Bra. Eva Emrin, presskontakt. Eva Emrin är journalist, har erfarenhet från lokalmedia och kommer närmast från en tjänst som informations- och pressansvarig för den regionalpolitiska myndigheten Regionförbundet i Kalmar län. Anna Carlström och Cecilia Hultin tillträder vid årsskiftet. Madelaine Hellqvist, Annika B Hjerpe och Eva Emrin har redan tillträtt sina tjänster. Bilder på de nytillsatta för fri publicering finns att ladda ner på www.lantmannen.se under Press / Bildbank. För frågor kontakta gärna: Birgitta Johansson-Hedberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: 070-218 02 83 Lotta Löwhagen Lundberg, kommunikationsdirektör Lantmännen, tel: 070-654 13 44 Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 50 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 16 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se Klicka på bifogat dokument för att läsa pressmeddelandet.