Lantmännen Lantbruk erbjuder nya mjölknäringar i toppklass

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 13:40 CEST

Lantmännen Lantbruk inleder samarbete med internationella partners för tillverkning av mjölknäringar och får därmed tillgång till spjutspetskompetens inom området.

– Vi kan erbjuda våra kunder de bästa mjölknäringsprodukterna på en internationell nivå, säger Margareta Helander, marknadschef för Lantmännen Lantbruks foderdivision.

Fördelarna med internationellt samarbete kring mjölknäringar är flera. En sådan är att den produktutveckling som sker i Europa nu också blir tillgänglig för Lantmännen Lantbruk och deras kunder.

– Vi är mycket nöjda med det samarbete vi har med våra internationella partners. När vi nu utökar detta samarbete har vi större möjlighet att även i framtiden erbjuda mjölknäringar av bästa kvalitet och till konkurrenskraftiga priser. Något som ger våra kunder förutsättningar för bättre lönsamhet i produktionen, både för dem som föder upp rekryteringskvigor och dem som föder upp kalvar till köttproduktion, säger Margareta Helander, marknadschef för Lantmännen Lantbruks foderdivision.

Mjölknäringar till kalvar (kalvnäring) används efter råmjölksperioden för att få en jämn och säker näringstillförsel till de växande kalvarna. Mjölknäringar till smågrisar och lamm används när modern av någon anledning ger otillräckligt med di.

Lantmännen Lantbruk har valt att avveckla sin egen tillverkning av mjölknäringar, eftersom volymen har varit för liten. Avvecklingen av den inhemska produktionen av mjölknäringar innebär ingen större skillnad i åtgången på svensk mjölk. Andelen svensk råvara utgjorde endast 20 till 40 procent av produkterna eftersom det lönar sig mer att sälja mjölk- och vassleprotein för humankonsumtion.

Framgångsrik kalvnäring
Sedan hösten 2003 erbjuder Lantmännen Lantbruk mjölknäringen Kavat som är en produkt i internationell toppklass, framför allt avsedd för uppfödning av rekryteringskvigor. Försäljningsframgången visade att produkten var efterlängtad och den blev mycket uppskattad bland kunderna. På två år har produkten tagit en betydande del av marknaden.

Vid frågor kontakta:

Margareta Helander, marknadschef för Lantmännen Lantbruks foderdivision,
telefon 070-652 09 50

Anna Kilsby, produktchef tillskottsfoder vid Lantmännen Lantbruks foderdivision,
telefon 070-688 50 66

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor.
Läs gärna mer på www.lantmannen.se