SkolmatsGastro - SM i skolmat: topp tre finalister utsedda

Tävlingen SkolmatsGastro – SM i Skolmat – arrangeras av Kungsörnen i syfte att lyfta fram skolkockarnas arbete och verka för en bra matkultur i skolan. Under fem tävlingsdagar ute i finalisternas egna skolkök har lagen fått visa vad de går för. Nu presenteras vilka finalister som är topp tre i SkolmatsGastro 2016 och gör upp om titeln som Årets bästa Skolkockslag, 2016. Det vinnande laget utses vid en prisceremoni i Stockholm den 26 april.

– Alla finalister har presterat fantastiskt väl under sina finaldagar. De har alla lyckats servera sina tävlingsrecept till juryn på tid och till skolans elever som ordinarie lunch, påhejade av sina elever och med journalister på plats. Det var svårt att välja ut vilka tre lag som är topp tre, men juryn är överens, säger Kurt Weid, ordförande för juryn för SkolmatsGastro 2016.

De tre lag som utmärkt sig mest och placerat sig i topp är (utan inbördes ordning):

Team Gränby från Gränbyskolan i Uppsala

Laget består av Jakob Andersson, Emelie Ekh, Natalie Lindmark Bonnevier

Tävlar med:

Varmrätt – Kycklingklubba med potatiskaka, dragoncrème, garbanzosallad och picklade betor

Vegetariskt – Pasta med oliver, tomat och kapris samt timjansbröd

Soppa – Rostad majssoppa med råggrissini

Team Åbys mumsliga från Åbyskolan i Klippan

Laget består av Sabina Tucic, Viorica Iurascu, Ingrid Laaksonen

Varmrätt: Matkornspanna med köttbullar & örtkräm

Vegetarisk rätt: Gibanica på filodeg med fetaost, serveras med orientalisk linsröra & yoghurtsås

Soppa: Mustig tomatsoppa med Cellentani, dinkelfoccacia med pumpasmör & syrlig kikärtsröra

Team Brunnsboskolan från Brunnsboskolan i Göteborg Hisings Backa

Laget består av Amelia Gabrielsson, Anders Holmström, Hanna Borglund

Tävlar med:

Varmrätt: Ugnsbakad torsk- och laxfilé med saffranssås och vinkokta musslor

Vegetariskt: Zucchini- och pecorinoplättar med matkornsrisotto

Soppa: Kokos- och morotssoppa med ingefära och Jalfrezirostade linser

De två lag som tyvärr inte placerade sig i topp tre men som ändå utmärkt sig bland de fem främsta skolköken i landet är:

• Team Tasteland IES från Internationella engelska skolan i Västerås
  • Team Norrsken från Fridhemsgymnasiet i Umeå

Under mars och april har de fem finalisterna tävlat på hemmaplan i sina egna skolkök. Finallagen har haft en tävlingsdag var då en jury funnits på plats i skolan för att betygsätta skolkockarnas insatser och maträtter.

Lagen tävlar med tre rätter som max får kosta 12 kronor per rätt i snitt: en varmrätt, en vegetarisk rätt och en soppa. Lagen har även motiverat hur de arbetar med hållbarhet i skolrestaurangen på lagledarens skola. Vinnaren koras vid en prisceremoni på Lantmännens huvudkontor i Stockholm den 26 april och får då ta emot pris av TV-kocken och krögaren Paul Svensson. Första pris är en gastronomisk inspirationsresa till storköket Inselspital i Bern i Schweiz.

För mer information och inbjudan till prisutdelningen, kontakta gärna:

Kajsa Hedbrant, Lantmännen Cerealia Foodservice, kajsa.hedbrant@lantmannen.com, 010-556 40 93

Gränbyskolan, Uppsala, sft Lagledare: Emelie Ek, emelie.ek@uppsala.se

Åbyskolan, Klippan, Lagledare: Sabina Tucic, sabina.tucic@klippan.se

Brunnsboskolan, Göteborg, Lagledare: Amelia Gabrielsson, amelia.gabrielsson@norrahisingen.goteborg.se

Internationella Engelska Skolan, Västerås, Lagledare: Andreas Synnerborn, andreas.synnerborn@eurest.se

Fridhemsgymnasiet, Umeå, Lagledare: Nazim Imeri, nazim.imeri@umea.se

Om SkolmatsGastro
SkolmatsGastro - SM i skolmat är Sveriges största skolmatstävling – Bakom tävlingen står Kungsörnen och syftet är att inspirera till ännu bättre skolmat och höja statusen för landets skolkockar. Första pris är en gastronomisk inspirationsresa till storköket Inselspital i Bern, Schweiz.
Facebook: https://www.facebook.com/skolmatsgastro/

Hemsida: www.cerealiafoodservice.se/Skolmatsgastro/

Lantmännen Cerealia med varumärken som AXA, Kungsörnen, GoGreen, Start, Regal, Amo, Kornkammeret och Gooh har en stark position i norra Europa.

• kungsörnen
  • skolmat

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 29 000 svenska lantbrukare, har 10 500 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: lantmannen.se/omlantmannen. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen