Släpp lös idéerna – Lantmännen söker innovationer inom Foodtech

Foodtech är temat för Lantmännens Växthus hösten 2018 – ett utbildningsprogram där idéer får växa. Programmet hjälper entreprenörer inom och utanför Lantmännen att utveckla sina matinnovationer till lönsamma affärer. Nu är ansökan till höstens program öppen.

I höst drar Lantmännens Växthus igång för åttonde gången, nu med fokus på Foodtech – kombinationen av ny teknik och livsmedel eller livsmedelsproduktion. Lantmännen letar efter livsmedelsinnovationer som kan skalas upp och göra skillnad.

– Alla med en idé inom Foodtech är välkomna att söka. Under programmets gång bidrar vi på Lantmännen med kunskap och resurser för att deltagarna ska kunna vidareutveckla och skala upp sina idéer, säger Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen R&D som driver Lantmännens Växthus.

Växthuset består av en serie workshops – med start 18 oktober – och hålls i Bjuv i Foodhills nyinvigda innovationscentrum för framtidens mat. Under programmet kommer deltagarna att arbeta med bland annat utveckling av recept, affärsmodeller, provkörningar och förpackningslösningar i en skarp testmiljö. Avslutande presentationer inför ett Draknäste, bestående av Lantmännens företagsledning, hålls den 6 december på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. Programmet genomförs i samarbete med Foodhills och Ideon Agro Food.

– Växthuset, som går in på sin åttonde omgång, har länge varit en viktig del av Lantmännens satsning på forskning och utveckling. I år vill vi fokusera tydligare på livsmedelsinnovationer genom temat Foodtech – så att vi kan ta fram bra mat även imorgon, säger Jakob Söderström.

Ansökan till Växthuset sker via Lantmännens hemsida: www.lantmannen.com/vaxthus. Sista ansökningsdatum är 16 september 2018 och deltagandet är kostnadsfritt. Deltagarna behåller alla rättigheter till sina idéer.

Växthuset Foodtech söker efter idéer som kan ge:

-Nya, hälsosamma och smakrika livsmedelsprodukter

-Smartare distribution av livsmedel

-Minskad klimatpåverkan inom alla delar av livsmedelskedjan

-Förbättrade måltider inom offentlig verksamhet

För mer information, kontakta gärna:

Jakob Söderström, Innovation och affärsutveckling Lantmännen R&D
E-post: jakob.soderstrom@lantmannen.com

Lantmännens pressjour
E-post: press@lantmannen.com

• foodtech
  • lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP och Schulstad. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com.