Tävling! Baka din egen ”Lärkruta” - Sveriges nya hållbara kaka

Att anlägga en lärkruta är ett steg i Lantmännens odlingsmetod som främjar klimat och biologisk mångfald, och står bakom till exempel Kungsörnens vetemjöl. ”Lärkruta” skulle också kunna vara namnet på en kaka - men den kakan finns inte. Än. Det vill vi nu ändra på och startar en tävling för att utse Sveriges nya hållbara kaka - Lärkrutan.

En lärkruta är en bit osådd jord som gör att den hotade sånglärkan kan landa och hitta mat på åkern. Lärkrutan är ett steg i Lantmännens odlingsmetod som stärker den biologiska mångfalden och sänker klimatpåverkan från lantbruket.

– Lärkrutor gynnar den biologiska mångfalden och är ett av odlingskriterierna i vår odlingsmetod. De öppna ytorna lockar solälskande insekter och spindlar som blir mat till den hotade sånglärkan. Vår baktävling är ett sätt att belysa en viktig fråga - på ett kul och gott sätt, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen, som hoppas på en seg Lärkruta i choklad.

Kungsörnens vetemjöl odlas med den mer klimatvänliga metoden, som inkluderar lärkrutor på åkern och har 20 % mindre klimatpåverkan.

Poddcasten Matsamtalets programledare Youtubern Johan ”Matgeek” Hedberg och mästerkocken Sigrid Barany är ambassadörer för tävlingen och bidrar själva med var sitt eget recept utom tävlan.

– Ända sedan vi fick höra om lärkrutorna i andra säsongen av Matsamtalet har vi fascinerats av att det låter som en kaka, så nu vill vi ta tag i det här och se till att få fram en officiell klimatvänlig kaka, säger Johan ”Matgeek” Hedberg, programledare tillsammans med Sigrid Barany i Matsamtalet.

De var Birdlife Sverige som lanserade begreppet Lärkrutor och Rädda sånglärkan” har varit ett projekt för att få fler sånglärkor. Preliminära resultat har visat att åkrar med lärkrutor ger 50 procent fler flygande ungar än åkrar utan lärkrutor.
– I Sverige har tre av fyra sånglärkor försvunnit under de senaste 35 åren, men ett effektivt sätt att förändra situationen har visat sig vara att anlägga lärkrutor - små osådda rutor i åkern där sånglärkorna kan hitta mat, säger Sönke Eggers på BirdLife Sverige.

Var med i tävlingen:
För att tävla ska du publicera ditt recept med bild och beskrivning på Instagram med hashtag #lärkruta. Du kan även publicera ditt bidrag på Lantmännens Facebook-sida.
Åtta bidrag kommer att väljas ut till final av juryn som bland annat består av Johan ”Matgeek” Hedberg, Sigrid Bárány, representanter från Kungsörnen, tidningen Land och Lantmännen.

Priset

1. En låda med bra mat från Lantmännen i form av produkter från framför allt Kungsörnen, men även andra produktvarumärken kanske som Korvbrödsbagarn, Hatting, Little Farmer och Gooh! och Finn Crisp.
2. Presentkort på köksprodukter hos Bagaren & Kocken. Värde 3 000 : – (inkl. moms)
3. Framför allt - odödlig ära i att vara upphovsman till en ny kaka i den svenska fikakulturen.

Vem vinner?

Kakan ska stå för hållbarhet, vi efterlyser alltså en klimatkaka, (dock inte moralkaka). Det betraktas som ett plus om ingredienserna är hållbart producerade. Och så självklart ska den innehålla Kungsörnens vetemjöl med 20 % mindre klimatpåverkan.

Pressbilder finns på: http://lantmannen.com/bildbanken

För mer information och kontakt Jenny Svederman PR-chef på Lantmännen, jenny.svederman@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh!, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på:www.lantmannen.com

• lantmännen