Lantmäteriets Malin Klintborg Årets projektledare 2019

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2019 13:02 CEST

Malin Klintborg, Lantmäteriet, är utsedd till Årets projektledare 2019.

Malin Klintborg, Lantmäteriets uppdragsledare för en smartare samhällsbyggnadsprocess, är Årets projektledare inom samhällsbyggnad.

Utmärkelsen får hon för sitt tankeledarskap och engagemang att leda det digitaliseringsprojekt som berör majoriteten av landets kommuner.

- Det är fantastiskt roligt! Så kul att vårt projekt och arbetssättet i bred samverkan uppmärksammas bland så många andra stora projekt inom samhällsbyggnadsområdet, säger Malin Klintborg.

Det är femte året i rad som konsultföretaget COWI delar ut priset Årets projektledare till en person inom samhällsbyggnadsområdet.

Inspirerar projektmedlemmarna

Malin Klintborg får utmärkelsen för sitt sätt att driva och leda Lantmäteriets regeringsuppdrag kring en Smartare samhällsbyggnadsprocess. Det handlar bland annat om att öka standardiseringen av grunddata och göra informationsutbytet i offentlig sektor säkrare och mer effektivt. Det är ett gigantiskt samverkansprojekt som omfattar landets 290 kommuner samt omkring 40 myndigheter och aktörer i byggsektorn. Malin Klintborg har genom ”sitt tankeledarskap inspirerat sina projektmedlemmar till ett delägarskap inom projektet genom att bryta ned den totala målbilden till delar som anpassats till var och en inom projektet”, skriver juryn i sin motivering.

”Skön känsla av bekräftelse”

Malin, vad betyder en sådan här utmärkelse?

- Den ger en varm skön känsla av bekräftelse på ett arbete inom ett viktigt område, och en möjlighet att lyfta fram detta arbete.

Priset går till en person som kan ro hem de mest komplexa projekten, en högpresterande problemlösare. Känner du igen dig i den beskrivningen?

- Nja, det klart att hur man leder har betydelse, men projekt är alltid ett lagarbete och utan så fantastiska projektdeltagare hade inte projektet kommit i mål, säger Malin Klintborg.

Det är inte första gången som Malin vinner en utmärkelse för sitt ledarskap. Förra året vann hon Donald Davies stipendium som varje år delas ut till en ”projektledare som gjort det omöjliga möjligt i ett omfattande projekt”.

Juryns motivering till COWI:s pris
Årets vinnare får priset utifrån hennes dynamiska engagemang att leda och driva projekt. Hon har som projektledare genomfört ett digitaliseringsprojekt som berör bland annat majoriteten av landets kommuner och som kommer möjliggöra en årlig besparing på 22 miljarder kronor. Hon har genom sitt tankeledarskap inspirerat sina projektmedlemmar till ett delägarskap inom projektet genom att bryta ned den totala målbilden till delar som anpassats till var och en inom projektet. Projektet är en viktig del i att uppnå Agenda 2030, där Sverige ska vara ett föregångsland i implementeringen av de globala målen för hållbar utveckling och digitalisering är ett viktigt verktyg för att nå flera av målen.