Lantmäteriets webbredaktion och webbutvecklare som arbetar med lantmateriet.se - Sveriges bästa webbplats inom samhällskommunikation.

Lantmäteriets webbplats bäst i Sverige i kategorin samhällskommunikation

lantmateriet.se är Sveriges bästa webbplats i kategorin samhällskommunikation. En webbplats som hjälper besökaren, presenterar mycket fakta och även bjuder på roliga aha-upplevelser – det är vad som ligger bakom utmärkelsen i Web Service Award.

- Jag är jätteglad över utnämningen, säger Eva Ferndahl som är Kommunikationschef på Lantmäteriet. Det här visar att vi är på rätt väg. Vi ska fortsätta att göra vår webbplats ännu mer tillgänglig, hela tiden med kunden i fokus.

I juryns motivering är det också webbplatsens kundfokus som lyfts fram: ”Det här är en inbjudande webbplats som utgår från att hjälpa besökaren”.

Allmänheten är prioriterad målgrupp

Nuvarande struktur bygger på ett målgruppsarbete som gjordes redan 2012 men under förra året så togs det ett steg vidare. Då valde Lantmäteriet att ännu tydligare prioritera målgruppen allmänheten.

För att kunna lyssna in besökarnas behov tas synpunkter in bland annat via Usabilla och en löpande nöjd kund-undersökning (NKI). Att lyfta fram e-tjänsterna – och att utveckla ännu fler – är ett resultat av detta.

- Det är något som vi tänkt särskilt på i mobilen. Där hittar du som besökare våra e-tjänster direkt, berättar Nina Gillberg som är webbansvarig för lantmateriet.se inom Kommunikationsenheten.

Nära samarbete

I juryns motivering så lyfter man även fram att webbplatsen klarar av balansen med att innehålla mycket data och att ändå presentera den på ett tydligt sätt. Den tydligheten finns inte bara visuellt utan även i den bakomliggande koden, berättar Nina Gillberg.

En framgångsfaktor i arbetet med webbplatsen är det nära samarbetet mellan webbredaktionen som finns inom kommunikationsenheten och de webbutvecklare som är konsulter från Sogeti men som hör till Utveckling och IT. Att samtliga webbredaktörer nu finns samlade i en gemensam redaktion, ingen sitter längre ensam med uppgiften i sin verksamhet, har också bidragit. Tillsammans är de i full färd att planera nästa steg i webbplatsens utveckling.

Min sida på väg att lanseras

Redan nästa vecka lanseras en första version av ”Min sida” som är en gemensam ingång för Lantmäteriets medborgartjänster som kräver inloggning.

Att ytterligare förbättra startsidan, navigering, tillgänglighet och webbplatsens innehåll är andra fokusområden för året.

- Därför är det jätteroligt att vi får det här priset. Det är en bekräftelse på att webbplatsen är bra för våra kunder – och ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Nina Gillberg.

Vinnare i kategorin Samhällskommunikation, juryns motivering:

Det här är en inbjudande webbplats som utgår från att hjälpa besökaren. Sajten klarar av att balansera mycket data med ett klart och tydligt sätt att presentera informationen. Besökaren bjuds även på roliga aha-upplevelser.

Ämnen

Om LantmäterietLantmäteriet bidrar till ett hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling. Vi skapar förutsättningar för att man tryggt ska kunna köpa, äga och sälja fastigheter och för att kunna söka, hitta och använda geografisk information och fastighetsinformation.Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig.Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på cirka 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.