Interaktiva aktivitetsplatser ska locka ungdomarna från dataspelen

Interaktiva aktivitetsplatser ska locka ungdomarna från dataspelen

Sona är en interaktiv dans- och musikmaskin som ser ut som en orange båge. En kamera högst uppe i bågen registrerar hur deltagarna rör sig på den specialdesignade lekmattan under barnens fötter. Det finns olika danslekar som förval, däribland ”Frys”, där deltagarna dansar medan musiken spelas men ska stå blickstilla när den tystnar. Deltagarna kan antingen leka tillsammans för att nå en högre nivå i spelet, vara med i en danstävling eller skapa en massa ljud bara för att det är roligt.

Sutu är en cirka 2 decimeter tjock vägg med inbyggda stötsensorer som reagerar när man sparkar eller slänger en boll mot den. Fotbollsväggen är uppdelad i ett antal stora lysande fyrkanter och registrerar i vilken av dessa bollen träffar. Väggen är extremt stöttålig och gjord i samma material som polisens skyddssköldar.

På en display kan spelare välja mellan olika fotbollsspel. Bland spelen finns exempelvis tidsstyrda spel där man ska släcka alla väggens lysande rutor inom en viss tid och i precisionsspelet ska spelaren träffa den ruta som lyser.

Både Sutu och Sona kombinerar dataspelets möjligheter med dans- och fotbollsglädje och fysisk aktivitet utomhus. Via maskinernas 3G-uppkoppling mot internet kan barn och ungdomar runt om i världen tävla mot varandra i både dans och fotboll.

Intresset för de interaktiva aktivitetsmaskinerna är stort. Lappset har redan sålt flera Sona till kommuner och bostadsbolag i Sverige.

Bilder på Sona och Sutu finns att ladda ner nedan.

Sutu:  Klicka här för att ladda ner bilder på Sutu

Sona: Klicka här för att ladda ner bilder på Sona