"Ett glädjande styrkebesked för svensk framtid" Lärarförbundet kommenterar den internationella kunskapsmätningen ICCS

I dag presenterade Skolverket de svenska resultaten av den internationella undersökningen ICCS 2016. Den visar att svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor. Den visar också att av de länder som ligger i topp har Sverige klart störst skillnader i resultat mellan de som klarar sig sämst och de som klarar sig bäst.

-  Det här är ett glädjande styrkebesked för svensk framtid. Skolans demokratiska uppdrag är grundläggande och att våra elever visar på goda kunskaper i just dessa frågor är enormt viktigt både för kunskapen och viljan att påverka och för samhällets utveckling, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Samtidigt ser vi, precis som i Pisa-resultaten att den svenska skolan drar isär. Att elever med sämre socioekonomiska förutsättningar inte får möjligheten att lyckas är ett stort orosmoment, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Ingen politiker kan blunda för att likvärdigheten i svensk skola går åt fel håll. För att vända detta krävs framför allt fler lärare med rätt förutsättningar, konstaterar Johanna Jaara Åstrand

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 234 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.