​Förskollärarna nyckeln till framgångsrik tioårig grundskola

Idag gav regeringen en särskild utredare i uppdrag att föreslår hur en tioårig grundskola kan genomföras. Lärarförbundet ser att utredaren har ett stort ansvar att förvalta uppdraget på ett sätt som tar tillvara på förskollärarnas kompetens.

​​- Så viktigt att regeringen har lyssnat på Lärarförbundet och nu betonar förskollärares unika kompetens för sexåringarnas lärande i direktiven till utredaren. Det kommer vara grundläggande för att uppnå en sammanhållen skola, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand

- Vi är positiva till att regeringen har insett komplexiteten i en sådan här stor förändring och att det ska tas fram tydliga övergångsregler och ges tid till kompetensutveckling. Det borgar för en långsiktigt hållbar reform, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Även stora reformer finns i ett större sammanhang. Utan kraftfulla insatser för lärares arbetssituation och mot lärarbristen så riskerar de bästa intentionerna falla platt, säger Johanna Jaara Åstrand

- När förskollärare arbetar sida vid sida med grundskollärare visar erfarenheten att övergången mellan förskola och skola underlättas betydligt. Internationella jämförelser visar att tid i förskolepedagogisk verksamhet – vilket i Sverige handlar om både förskola och förskoleklass – påverkar skolresultaten positivt, säger Johanna Jaara Åstrand

• grundskolan
  • lärarförbundet
  • förskollärare
  • lärarbrist

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.