​Stora skillnader i andel behöriga gymnasielärare i landets kommuner

Andelen behöriga gymnasielärare skiljer sig åt kraftigt mellan landets olika kommuner. Lärarförbundet har sammanställt rapporter om lärarbehörigheten bland gymnasielärare för kommuner, kommunförbund och län i hela landet.

– Vi har nioårig skolplikt i Sverige, men i praktiken krävs det idag en gymnasieutbildning för att få ett jobb på svensk arbetsmarknad. Gymnasielärarna behöver fler behöriga kollegor att dela ansvaret med och de bästa förutsättningarna för att ta alla unga i Sverige till en gymnasieexamen, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Rapporterna innehåller en analys över utvecklingen i lärarbehörighet i respektive kommun och län. Rapporterna visar endast kommuner och gymnasieförbund med minst 20 heltidstjänster där Skolverket redovisat uppgifter om lärarbehörighet i gymnasieskolorna för läsåret 2017/2018. Högst andel behöriga gymnasielärare har Hallands län och lägst andel har Jämtlands län.

Lärarna har avgörande betydelse

Många lärare i gymnasiet upplever idag att de får för lite tid till att ägna sig åt planering och utveckling av undervisningen.

– Gymnasietiden är den tid i elevens liv då man går från barn till vuxen, blir myndig och förväntas kunna ta eget ansvar för sitt liv och sin omvärld. De lärare som eleverna möter har avgörande betydelse för deras fortsatta kunskapsresa och framtida livsval, säger Johanna Jaara Åstrand.

Övergången mellan grundskola och gymnasieskola är idag ofta allt för dåligt förberedd. Eleverna behöver stöd och vägledning för att göra välinformerade val som tar hänsyn till såväl egna intressen och förutsättningar som förståelsen för omvärlden och samhällsutvecklingen.

– Dagens och morgondagens arbetsmarknad kräver en högre och annorlunda kompetens än gårdagens och det är avgörande att lärarna får förutsättningar att utveckla undervisningen i takt med tiden. Det ställer stora krav på skolans huvudmän att frigöra tid och säkerställa rätten till kompetensutveckling och kollegialt samarbete för varje lärare på alla gymnasium över hela landet, säger Johanna Jaara Åstrand.

Rapporterna finns tillgängliga här: https://www.lararforbundet.se/artikelsidor/se-andelen-behoriga-gymnasielarare-i-din-kommun

Dessa rapporter är en del av Lärarförbundets verktyg om lärarbehörighet som vi kallar för Lärarkollen. Verktyget med siffror om förskollärare, grundskollärare och lärare i fritidshem finns här:

För frågor, kontakta Pressekreterare Niklas Kjellberg 072-531 50 31 niklas.kjellberg@lararforbundet.se

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.