Välkommen satsning på yrkesutbildning för vuxna

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 13:56 CEST

Lärarförbundet välkomnar regeringens kommande satsning på yrkesvux och inrättandet av en yrkeshögskola. Det är viktigt att även vuxna ska kunna skaffa sig en yrkesutbildning. Självklart är det inte lätt för 16-åringar att veta vad de vill arbeta med i framtiden. Därför är det viktigt att komvux erbjuder breda möjligheter.

- Vi har länge krävt en satsning på yrkesutbildning inom komvux, säger Eva-Lis Sirén förbundsordförande för Lärarförbundet. Nu får vi äntligen en välbehövlig breddning av komvux, en satsning på de dyra men viktiga yrkeskurserna.

- Men vi är övertygade om att förslaget till ny gymnasieskola kommer att leda till att även den teoretiska delen av komvux kommer att behöva byggas ut.

- Införandet av en yrkeshögskola är också utmärkt. Det kan bidra till att kvaliteten i de eftergymnasiala yrkesutbildningarna och rättssäkerheten stärks, framhåller Eva-Lis Sirén.

- Det behövs en samlande struktur med regelverk, bättre kvalitetssäkring och gemensamma spelregler för utbildningsanordnarna. Yrkeshögskolan innebär mer likvärdiga villkor för såväl utbildningsanordnare och studerande avslutar Eva-Lis Siren.

Kommentarer (0)