Vinnarna av Guldäpplet 2010 utsedda

Lärarna Martin Fernström och Josef Sahlin vid Årstaskolan i Stockholm belönades idag med IT-priset Guldäpplet. Guldäpplet delas ut i samarbete med bland annat Lärarförbundet.

Josef Sahlin
får priset för att ha integrerat IT i arbetet tillsammans med sina elever genom bloggen Tegelbobarn.se. Bloggen dokumenterar barnens skolgång och möjliggör för föräldrarna att följa sina barns vardag. Martin Fernström har skapat pedagogiska matematikfilmer. ArstaBokblogg.se är ett annat exempel på hans förmåga att finna nya vägar för att engagera elever i läsning och skrivande. De båda pristagarna är medlemmar i Lärarförbundet.

Juryns särskilda pris 2010 gick i år till Joachim Thornström, IT-pedagog och IT-samordnare på Kultur och Utbildning, Ystad kommun.

Sverige behöver en modern skola där IT finns naturligt. Skolan kan inte vara långt efter andra delar av samhället när det gäller IT. Barn och unga lär sig i dag med delvis andra metoder än tidigare och det måste skolan anpassa sig till. Lärarförbundet vill genom sitt engagemang i Guldäpplet främja IT-utveckling i skolan.

– Många lärare gör stordåd för att modernisera undervisningen med hjälp av IT. Men moderniseringen av skolan kan inte bara vara beroende av några eldsjälar. IT ska vara lika naturligt i skolan som papper och penna, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

I grundskolan delar fortfarande fyra lärare på en dator och hälften av eleverna i år 4-6 använder sällan eller aldrig dator i undervisningen.

– Både Jan Björklund och kommunalt ansvariga politiker måste visa på vikten av att skolan är modern och använder sig av den modernaste tekniken, säger Eva-Lis Sirén.

Guldäpplet har instiftats som ett årligt stipendium till en eller flera lärare som förnyat lärandet med IT-stöd. Lärarförbundet är partner i Guldäpplet.

Mer information finns på www.diu.se/guldapple/
För ytterligare information, kontakta:

Pontus Haag
Lärarförbundet
E-post: press@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Vill du ha fler nyhetsbrev från Lärarförbundet? Eller avanmäla dig? Det gör du på www.lararforbundet.se
Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.

• it
  • lärarförbundet