Lyckad rehabilitering av lärare med utmattningssyndrom

Lärarförsäkringar har tillsammans med Folksam och Karolinska institutet tagit fram en behandlingsmetod för lärare med utmattningssyndrom. Metoden är den första som visat en snabbare återgång till arbete som är statistiskt säkerställd. Resultatet publiceras den här veckan i Läkartidningen.

Lärarförsäkringar har de senaste två åren drivit ett forskningsprojekt tillsammans med Folksam och Karolinska institutet kring rehabilitering av lärare med utmattningssyndrom.

Utmattningssyndrom är den sjukdom som orsakat flest sjukskrivningsdagar under de senaste 20 åren, och lärare är den värst utsatta gruppen.

– Lärarna är våra kunder, men de är också en väldigt viktig yrkesgrupp i samhället. Deras arbete betyder så mycket för så många barn och unga. När vi såg att antalet lärare som var långtidssjukskrivna med utmattningssyndrom ökade bestämde vi oss för att försöka göra något åt det, säger Marika Granström, vd på Lärarförsäkringar.

I veckan presenteras resultatet av studien i Läkartidningen. Projektet är den första vetenskapliga studie som statistiskt säkerställt kunnat påvisa en snabbare återgång i arbete. Ett år efter avslutad behandling var deltagarnas genomsnittliga arbetsgrad 74 %, jämfört med 58 % för den kontrollgrupp som inte genomgått den speciella behandlingen.

Metoden kombinerar multimodal rehabilitering i internatform med kollegiala gruppsamtal och aktiv uppföljning med bland annat arbetsgivaren och Försäkringskassan.

– Folksam bedriver och stöttar forskning inom flera områden, bland annat inom områdena rehabilitering och hälsofrämjande insatser. Vi är glada att ha varit med i det här projektet och att ha kunnat hjälpa lärare tillbaka till arbetet, säger Martina Sundström, avdelningschef Facklig affär på Folksam.

Hela artikeln finns redan nu att läsa på lakartidningen.se.

• Ekonomi, finans

Svenska Lärarförsäkringar AB ägs av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund och är en del av förbundens medlemsservice. Lärarförsäkringars uppgift är att erbjud medlemmarna förmånliga
medlemsförsäkringar samt rådgivning inom sparande och pension.

Fredrik Stanser

Presskontakt Kommunikationschef +468-442 87 13