Snart är det dags! En sagolik skola - Folkskolan 175 år öppnar i mars!

Nyhet   •   Dec 14, 2016 14:44 CET

Brunte hämtas på söndagsmorgonen av Nils Kreuger. Trycktes som skolplansch.

I mars 2017 öppnar utställningen En sagolik skola - Folkskolan 175 år på Prins Eugens Waldemarsudde.

Utställningen är en lekfull och fantasirik exposé över den svenska skolans historia. Fokus sätts på pedagogiken, bilden och litteraturen som karaktäriserade folkskolans utveckling i ljuset av den svenska skolan idag. Vi får följa det svenska utbildningsväsendets spännande framväxt. Historien vandrar från tiden innan skolan fanns, över folkskolan, den allmänna grundskolan till de senaste årtiondens reformintensiva fas och den ständigt pågående kampen för en likvärdig skola. Utställningen avslutas med fortsättningen och blicken riktad in i framtiden.

I utställningen möter vi de förgrundsgestalter och pionjärer som kring förrförra sekelskiftet formade den svenska skolan. Fridtjuv Berg ”den svenska grundskolans fader”, Ellen Key, Carl Larsson, Selma Lagerlöf mfl som alla var av stor betydelse för att föra in konsten och litteraturen i skolan, berättar sin historia. Vi får möta barnen i skolan, lärarna som utvecklade sin profession och eldsjälarna som verkade för att elevernas tillgång till högklassig konst och litteratur.

Sveriges genom tidernas största lässatsning, Barnbiblioteket Saga, som startades av folkskollärarna Emil och Amanda Hammarlund, presenteras med ett brett urval av illustrationer och texter.

En sagolik skola - Folkskolan 175 år erbjuds också på webben, på vår interaktiva, digitala plattform för fördjupning och breddning. Utställningen ska, liksom skolan, vara tillgänglig för alla.

Utställningen är ett unikt dokument över den svenska skolans utbildningshistoria, över dess eldsjälar, lärare och elever.

I samband med utställningen genomförs en rad spännande och intressanta arrangemang. Det blir scendebatter med Sveriges mest tongivande debattörer om skolan idag och i framtiden, föreläsningar om bilden och konstens roll i dagens skola, om lustläsning och läsfrämjande insatser då och nu, bland mycket annat.

Bakom projektet står Lärarstiftelsen som finansiär och initiativtagare, i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund, Lärarförbundet, Svenska Barnboksinstitutet och Sveriges Museer. Projektet stöds av Svenska Postkodlotteriets Kulturstiftelse, Stiftelsen Oscar Hirsch minne/Byggnadsstiftelsen St Erik samt Längmanska kulturstiftelsen.

Utställningen kommer att turnera landet runt med start på Prins Eugens Waldemarsudde, och vidare till sju regionala museer under två och ett halvt års tid. På Prins Eugens Waldemarsudde kommer ett unikt urval av Lärarstiftelsens konstsamling, som i många fall aldrig tidigare visats för allmänheten, också att visas.

Turnéplan

Prins Eugens Waldemarsudde - 11 mars- 21 maj

Kalmar läns museum –3juni – 8 oktober,

Regionmuseet Kristianstad – 22 oktober – 14 januari

Malmö museer – 27 januari – 22 april

Västerbottens museum, Umeå – 6 maj – 26 augusti

Dalarnas museum, Falun – 8 september – 2 december

Värmlands museum, Karlstad - 15 december – 24 mars 2019

Jamtli, Östersund – 7 april – 25 augusti

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.