Larsa Foods nominerad till Årets företagare i Malmö

Från perspektivskisser till yoghurt kan steget verka långt. Men inte när det gäller Husam Meizar.

Som utbildad arkitekt kom Husam till Sverige 1992. Efterfrågan av arkitekter vid den tiden var väl inte den allra bästa så Husam fick tänka om. Av en ren händelse föddes en idé om att importera matvaror från i huvudsak sitt hemland, Irak. En container fylld med bönor blev starten för ett mycket framgångsrikt företag. Containern med bönorna blev han av med på några timmar när han sålde det till handlare runt Möllevångstorget – med endast 15% påslag. En prisprofil han har valt att behålla och som gjort Larsa Food till en av de mest konkurrenskraftiga och större fristående livsmedelsgrossisterna på import av specialiteter som yoghurtdrycken ayran, olivolja, oliver med mera från Östra Medelhavet. Larsa Food har egen produktion av bl.a. ayran, halloumi och olivolja som säljs under eget varumärke och sortimentet ska utökas.

Idag är kunderna allt från affärerna runt Möllevångstorget till City Gross, COOP, ICA. Husam Meizar beskrivs som en mycket ödmjuk, sympatisk och lågmäld person med mycket hög moral och etik i sin affärsverksamhet. Bland de 15 anställda finns det åtta olika nationaliteter representerade vilket enligt Husam är grundstenen i företaget.

Vill du att Husam Meizar ska bli årets företagare i Malmö 2010, sms:a kandidat 1 till 72550.

Läs mer här: http://clients.sodraesplanaden.se/naringsliv/page/rosta

• årets företagare
  • näringslivs pris

Larsa Foods AB är ett väletablerat familjeföretag och har funnits på den svenska marknaden sedan 1994.  Larsa Foods tror på att blanda mat från olika kulturer och introducerar nya matvaror och vanor till dagligvaruhandeln i Sverige. Följ oss på Twitter, Facebook,Youtube