Klubb Mono och Frimis Salonger inleder samarbete – första släppet blir legendariska indiebandet Popsicle den 8 mars.

I våras kom nyheten att 90-talets indiekungar Popsicle skulle återförenas för två sommarspelningar. Nu, efter bejublade spelningar på Gröna Lund och Liseberg, har bandet bestämt sig för att göra en exklusiv vårturné och ett av stoppen blir på Klubb Mono som nu inlett ett samarbete med Frimis Salonger.

– Det känns otroligt spännande att vi fått till det här samarbetet. Frimis Salonger känns helt rätt för klubben, säger Niclas Jonsson en av grundarna till Klubb Mono. Sen att kunna gå ut med indiekungarna Popsicle som första bandsläpp hade vi inte ens kunnat drömma om.

Få svenska band har varit så utmärkande för sin samtid som Popsicle. Bandet banade redan 1992 väg för den svenska indiescenen med sitt debutalbum Lacquer, som de också senare kammade hem en grammis för i kategorin Årets Rock.

Norrlandsbandet följde upp detta med albumen Abstinence, Popsicle och Stand Up And Testify. Skivorna innehöll klassiska låtar som Sunkissed, Hey Princess och Not Forever som har varit soundtracket till mångas 90-tal. Alla bandets album placerade sig på de svenska albumlistorna.

Bandet turnerade flitigt i Sverige under 90-talet. Alltifrån indieklubbar till de stora festivalscenerna. Men efter en turné i Japan 1999 bestämde sig bandet för att lägga ner. De återvände för en avskedsspelning på Cirkus i Stockholm i april 2005, sedan åter till tystnad.

I höstas släpptes Popsicles inflytelserika debutalbum Lacquer för första gången på vinyl, den första upplagan på 500 exemplar sålde slut på en dag.

Support på Popsicles vårturné i mars 2019 blir Many Voices Speak. Matilda Mård alias MVS öppnade upp för Popsicle redan i höstas när de spelade på Nalen i Stockholm. Hennes musik har beskrivits som “Beach House och Destroyer som körts genom ett David Lynch-filter med influenser hämtade från såväl folk- och indievärlden”.

– Vilken kväll det här kommer bli. Gammal indie möter ny. Kan bli en av de bästa i monominne, säger Mikael Lehikoinen en annan av arrangörerna i Klubb Mono. Självklart kryddar vi även kvällen med alla de klassiska Monoingredienserna, dj’s, vinylförsäljning, lokala konstnärer som ställer ut, ljusslingor en masse och våra världskända indiepopcorn™ som vi bjuder på

Klubb Mono: Popsicle + Many Voices Speak

Frimis Salonger, 8 mars, 21:00
Biljetter: 350kr ink avgift
18 år

Köp era biljetter online genom att klicka HÄR eller över disk på Turistbyrån Örebro eller Direkten Nöje Örebro.

• Värmland

LaWeKa driver i dag Pitcher´s i Örebro AB , Lawe Restaurang AB (Villa Strömpis) Frimurarholmen AB (Frimis Salonger & Trädgård), Eventcenter i Örebro AB (Prison Island), Sooshi samt Happy Order AB.

LaWeKa är en privatägd koncern sedan 2008 och bedriver verksamheter inom restaurang-, nöjes-, kongress-, catering-, hotell-, konferens och upplevelseindustrin i Örebro.

Ambitionen är att leva upp till våra kunders höga krav och sticka ut med nytänk och framåtanda inom nöjen och möten i Örebro. Vår devis är kort och gott: -Allt som inte är under utveckling, är under avveckling.