Holmenkollen får ny temporär bro

I slutet av februari arrangerar Norge skid-VM i nordiska grenar. Eftersom åskådarna måste passera en trafikerad väg till tävlingsanläggningarna valde arrangörerna att kontakta Layher för att bygga en temporär gångbro för att skapa en säker lösning.

Holmenkollen har fått en ordentlig ansiktslyftning och VM-arrangörerna räknar med 300 000 åskådare. För att lösa problemet med att säkert och effektivt förflytta dessa folkmassor till tävlingsområdet valde arrangörerna en lösning med två parallellt placerade broar från Layher.

Uppdraget att bygga broarna gick till det Östersundsbaserade företaget Extrem Events som använder Layher ställningssystem sedan flera år. Det nyutvecklade brosystemet består av modulära fackverk i kombination med modulställningar, stödtorn och trappor från Layher.