Layher stöttar svenskt medaljregn

I helgen gick inomhus EM i friidrott av stapeln i Göteborgs anrika hockeyarena Scandinavium. För att skapa plats för löparbanan och bjuda åskådarna på närkontakt med atleterna höjdes det 3 500m2 stora golvet med 3 meter. Tack vare Layhers stämpsystem TG60 fick atleterna ett stabilt golv som underlag för framgångarna.

Det börjar bli tradition att Göteborg bjuder på några av de mest ambitiösa evenemangen i Sverige. Mottot ”allt under ett tak” gjorde Göteborgs ansökan till vinnaren när GotEvent presenterade upplägget för IAAF. Idén att utnyttja en hockeyarena för en friidrottstävling visade sig dock innebära många utmaningar.  Framförallt krävdes en större golvyta än en traditionell hockeyrink. Lösningen att helt enkelt höja golvet och låta det flyta in i läktaren visade sig vara en fullträff.

Byggföretaget Veidekke och ställningsentreprenören Olofson & Hansson hittade en modern, snabb och säker lösning med Layhers nya stämpsystem TG60. Projektingenjör Fredrik Wik på Layher berättar: ”Det här projektet har varit ett spännande sätt att testa möjligheterna i TG60 systemet, det visar att systemet passar för många olika tillämpningar. Mångsidigheten imponerar och gör att TG60 kan passa in för att lösa många typer av utmaningar. Gemensamt för de projekt vi genomfört hittills i Sverige är att TG60 har bevisat sina fördelar med smidig projektering och snabb montering.”

Lembit Laks på Olofson & Hansson kommenterar: ”Att bygga golv för EM var en rolig och lite annorlunda uppgift, men med duktigt yrkesfolk och en bra projektorganisation så klarade vi den tuffa tidplanen med marginal. Layher levererade drygt 90 ton material med vilket vi byggde 260 stämptorn. Materialet levererades punktligt och monteringen av drygt 10 000 m3 stämp gick snabbt och smidigt vilket var viktigt för att hålla tidplanen.”

Med totalt sex medaljer blev friidrotts EM en fin framgång för de svenska atleterna.
Vi på Layher AB tackar våra samarbetspartners i projektet och önskar de svenska friidrottarna all framgång i framtiden.

• Friidrott

• stämp

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i den familjeägda Layher koncernen som har säljbolag i 32 länder och över 1200 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter att bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang.