I matsalen används möbler med ljuddämpande egenskaper för att skapa en lugn och trivsam miljö.

​Lekolar inreder Solviksskolan i Ludvika

När Lekolar fick uppdraget att inreda den nybyggda Solviksskolan i Ludvika var skolans önskemål att skapa inspirerande och inkluderande lärmiljöer i den 4000 kvadratmeter stora skolan, som är indelad i basenheter bestående av klassrum, grupprum och kapprum.

Klassrummen

Klassrummen är möblerade med triangel- och trapetsbord, som är lätta att variera i olika sittningar. I klassrummen och grupprummen finns även andra typer av sittmöbler, t.ex. sittpuffar, sittsäckar och scentrappor för att skapa en varierande och individanpassad lärmiljö.

– De pedagogiska kraven har fått styra vid val av inredning. Den flexibla möbleringen i klassrummen ger eleverna och personalen helt nya pedagogiska möjligheter. Nu kan de enkelt anpassa klassrummen efter lärsituationerna. Ibland sker lärandet i grupp och ibland behöver eleverna kunna sitta enskilt och arbeta, säger Alexander Englund, som är Lekolars representant i projektet.

Matsalen

Tillsammans med matpersonalen har eleverna haft en omröstning och beslutat att skolans matsal ska heta Solrosen. Solrosen är trivsamt möblerad med Lekolars matsalsstol Jessy och bord Maria. Tack vare möblernas ljuddämpande egenskaper upplevs matsalen som lugn och trevlig. Även de stora ljudabsorberande skärmarna som placerats så att de skapar rum i rummet bidrar till den hemtrevliga känslan. Skärmarnas placering hjälper också till att skapa ett bra flöde i matsalen.

Kontaktperson

För frågor kring projektet är du välkommen att kontakta distriktschef Alexander Englund.

www.lekolar.se/solviksskolan

Många känner oss sedan gammalt genom BRIO AB. 2004 köpte Lekolar AB det bolagiserade affärsområdet BRIO Educational med den uttalade ambitionen att utveckla verksamheten. Idag är vi marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler, inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Vi finns i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Vi har 290 medarbetare och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor.